NIEUW BELEID 2020 - 2023 | |||
Onderwerp | Formatie-uitbreiding inkoop | Team | Advies |
Programma | Bedrijfsvoering | Teammanager | N. van Domburg |
Taakveld | Overhead | Portefeuille- | J.A. de Boer MSc |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk | ||
1. Relatie met strategische opgaven | |||
2. Relatie met Coalitieakkoord | |||
3. Relatie met organisatieontwikkeling | Ja, de algemene conclusie van het rekenkamerrapport is dat er op bijna alle onderdelen van de inkoopfunctie verbeteringen mogelijk zijn. Een professionele inkooporganisatie maakt zodoende een essentieel onderdeel uit van de organisatieontwikkeling. | ||
4. Overige ontwikkelingen | |||
Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019 | Nee |
Motivatie nieuw beleid: |
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
|
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
|
Toelichting (Waarom?): De professionalisering van inkoop heeft tot gevolg dat inkoopadvies een veel prominentere rol krijgt in de inkoopprocedure en binnen onze organisatie. Vanaf augustus 2019 lopen alle inkoopprocedures voor advies en controle op rechtmatigheid via de inkoopadviseur. Deze advieswerkzaamheden zijn structureel. We nemen nu een voorstel nieuw beleid op voor structurele formatie voor inkoop voor 2021 en verder. In 2020 heeft de raad een bedrag van € 80.000,- beschikbaar gesteld bij nieuw beleid. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
|
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?): |
Financiële aspecten | |||||||||
Exploitatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Uitgaven optie 1: Inkomsten: | € 0,- | € 91.000 | € 91.000 | € 91.000 |
NIEUW BELEID 2020 - 2023 | |||
Onderwerp | Strategische advisering en verantwoording | Team | Staf |
Programma | Bedrijfsvoering | Teammanager | N. van Domburg |
Taakveld | Overhead | Portefeuille- | J.A. de Boer MSc |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk | ||
1. Relatie met strategische opgaven | Ja, het voorstel heeft betrekking op alle zes de strategische opgaven, omdat de twee strategische adviseurs juist op deze opgaven een belangrijke strategische adviserende rol hebben. Zij bekijken en bewaken de onderlinge samenhang en afhankelijkheid tussen de opgaven. | ||
2. Relatie met Coalitieakkoord | Ja, de zes strategische opgaven komen voort uit het coalitieakkoord. | ||
3. Relatie met organisatieontwikkeling | Ja, de strategisch adviseurs worden ingezet om mee te denken over de organisatieontwikkeling en deze verder vorm te geven. | ||
4. Overig wensen | |||
Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019 | Ja |
Motivatie nieuw beleid: |
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): De organisatie is kwetsbaar door het ontbreken van reguliere advisering en mist strategische advisering naar zowel het college als de gemeenteraad. Vanuit de gemeenteraad is ook duidelijk de behoefte uitgesproken om op complexe raadsstukken adviseurs vanuit de organisatie te hebben om hen te adviseren en waar mogelijk verschillende scenario’s weer te geven met de daarbij behorend risico’s en gevolgen. |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): Daarnaast heeft financiën een initiërende, analyserende en aanjagende rol in de sturing op een evenwichtig financieel beleid. Dit wordt gerealiseerd door zorg te dragen voor de inrichting van de (management) informatie op strategisch en tactisch niveau, zodat de teammanagers, de directie, college en raad in staat worden gesteld om (bij) te sturen. Ook de tijdige en correcte aanlevering van de data en de eerste analyse van de verschillen tussen doel en realisatie zijn belangrijke aspecten die we nu missen binnen Financiën. Ontwikkelingen HRM: Het team HR is operationeel en tactisch gericht op vraagstukken vanuit de organisatie. Zij is echter onvoldoende in staat is om de noodzakelijke complexe strategische vraagstukken op het gebied van HR op te pakken. Zoals reeds vermeld staat de gemeente voor een aantal grote opgaven waar ons personeel een belangrijke bijdrage aan moet leveren. De gemeente Buren wil nu en in de toekomst sturen op een optimale bezetting van de organisatie Voorop lopen in kennis en kunde vraagt van medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en zorgen dat zij blijven voldoen aan de (toekomstige) eisen die aan hun vakmanschap wordt gesteld. Hier is nu onvoldoende aandacht voor. Het is daarom noodzakelijk dat de organisatie beschikt over een strategisch adviseur HR. Deze strategisch adviseur moet de verbinding leggen tussen de ambities van het college en gemeenteraad en de uitvoeringsmogelijkheden van de gemeentelijke organisatie om te voorkomen dat er twee aparte werelden ontstaan. Ook is strategische advisering noodzakelijk op het gebied van de effecten van de ambities van college, raad en de strategische opgaven voor de organisatie en de medewerkers. Welke investeringen in personeel zijn nodig om de gestelde doelen te bereiken en op welke termijn kan dit worden gerealiseerd? Willen we samenwerken met andere regiogemeenten om te kunnen voldoen aan de benodigde kennis die nodig is om de strategische opgaven te kunnen realiseren? Hoe binden we medewerkers aan de gemeente Buren? We kiezen ervoor om de strategische adviseurs in eigen dienst te nemen omdat we zelf de organisatie willen versterken in de basis, zodat we in de toekomst zelfstandig kunnen blijven functioneren. |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?): |
Financiële aspecten | |||||
Exploitatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven: Inkomsten: | € 207.000 | € 207.000 | € 207.000 | € 207.000 |
NIEUW BELEID 2020 - 2023 | |||
Onderwerp | Tijdelijke formatie | Teams(s) | Regie & Projecten / Beleid |
Programma | Ruimte | Teammanager(s) | E. Jacobs / R. Berends |
Taakveld | Ruimtelijke Ordening | Portefeuille- | J.A. de Boer MSc |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk | ||
1. Relatie met strategische opgaven | Ja, Omgevingswet | ||
2. Relatie met Coalitieakkoord | |||
3. Relatie met organisatieontwikkeling | |||
4. Overige ontwikkelingen | Ja, mogelijk maken om effectief en efficiënt beschikbare capaciteit in te zetten voor projecten en regie te voeren aan de voorkant, zodat de vraag beantwoord kan worden. | ||
Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019 | Nee |
Motivatie nieuw beleid: |
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?): |
Toelichting (Waarom?): Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden hoe wij efficiënt en effectief met onze capaciteit, in relatie tot de vraag voor projecten/woningen/verkoop/beheer, kunnen omgaan. We constateren dat hiervoor een aantal randvoorwaarden nodig is, te weten: Het idee is om te gaan werken conform het Regiemodel. Dit model is een structuur als onderdeel van projectmatig werken waarbij in de initiatief- en definitiefase nadruk gelegd wordt op het vormgeven van het proces om te komen van vraag naar antwoord; c.q. regie voeren aan de voorkant. Het streven is om in 2019 deze nieuwe werkwijze vast te stellen en vanaf dat moment op de nieuwe manier te gaan werken met een proefperiode. Uitgaande van het regiemodel hebben we een projectregisseur nodig. We stellen voor om een 'proeftuin' in te richten en hiervoor een regisseur in te huren. Waarbij de verwachting is dat de regisseur op termijn bekostigd kan worden uit de inkomsten vanuit de initiatieven. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal):
|
Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?): |
Financiële aspecten | |||||
Exploitatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven: Inkomsten: | € 100.000 |
NIEUW BELEID 2020 - 2023 | |||
Onderwerp | Duurzame instandhouding Klompenpaden | Team | Regie en projecten |
Programma | Ruimte | Teammanager | E. Jacobs |
Taakveld | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Portefeuille- | J.A. de Boer MSc |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk | ||
1. Relatie met strategische opgaven | |||
2. Relatie met Coalitieakkoord | Ja | ||
3. Relatie met organisatieontwikkeling | |||
5. Overige ontwikkelingen | |||
Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019 | Nee |
Motivatie nieuw beleid: |
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
|
Toelichting (Waarom?): Er zijn op dit moment vier klompenpaden aangelegd met subsidies vanuit de Regio Rivierenland en de Provincie Gelderland. De aanleg van een vijfde klompenpad is voorlopig aangehouden in afwachting van de beschikbaarheid van budget voor duurzame instandhouding van klompenpaden. |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: Een ding moet: Om de vier huidige klompenpaden in stand te houden tot einddatum contract is € 9.800 nodig in 2021 en € 8.100 in 2020. De klompenpaden houden dan op te bestaan per eind 2022. Het voorstel nieuw beleid betreft budget voor 5 klompenpaden. In totaal liggen er zelfs wensen voor 7 klompenpaden vanuit inwoners. Verder zijn er twee keuzes:
Overige info De raad kan besluiten een groter budget vrij te maken, waardoor ruimte ontstaat om meer klompenpaden in stand te houden. Hiervoor leven concrete wensen bij inwoners, we schatten in dat het wat draagvlak betreft realistisch is om 7 klompenpaden te hebben in onze gemeente. Bij een totaal van 7 klompenpaden komt dit neer op jaarlijks ca. € 32.900. Het niet vrij maken van dit budget betekent dat we de klompenpaden (gefaseerd) moeten afbouwen. Hiervoor is tot en met 2022 ook budget nodig aangezien we een overeenkomst hebben afgesloten met Stichting Landschapsbeheer Gelderland waarbij beheer, instandhouding en marketing gedurende 5 jaar na oplevering van elk klompenpad is afgesproken. Het eerste contract loopt af op 1 juli 2019, het laatste loopt af op 1 maart 2022. |
Specificatie raming (Prijs x aantal): Het niet vrij maken van dit budget betekent dat we de klompenpaden (gefaseerd) moeten afbouwen. Hiervoor is tot en met 2022 ook budget nodig. Voor 2021 en 2022 is dit € 10.000 euro per jaar. |
Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?): |
Financiële aspecten | |||||
Exploitatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven: Inkomsten: | € 7.500 | € 23.500 | € 23.500 | € 23.500 |
NIEUW BELEID 2020 - 2023 | |||
Onderwerp | Uitbreiding formatie Griffie | Team | |
Programma | Griffie | Griffier | Gerard van Drofffelaar |
Taakveld | Salarisadministratie: Salaris- en beheerskosten | Portefeuille- | J.A. de Boer MSc |
Soort nieuw beleid | Noodzakelijk | ||
1. Relatie met strategische opgaven | Ja | ||
2. Relatie met Coalitieakkoord | Ja | ||
3. Relatie met organisatieontwikkeling | Nee | ||
4. Overige ontwikkelingen | Ja | ||
Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019 | Ja |
Motivatie nieuw beleid: |
Inleiding
De griffie fungeert als secretaris van de raad als geheel, bereidt de vergaderingen voor en woont deze bij. In die hoedanigheid vervult de griffie onder meer een ondersteunende taak bij het vaststellen van de agenda, de verslaglegging en de verzending van vergaderstukken.
De griffie vervult een spilfunctie in de relaties van de raad met het college, de ambtelijke organisatie en mogelijk ook de buitenwereld. De griffie(r) is tussenpersoon tussen de raad en het college, de ambtelijke organisatie, maatschappelijke organisaties, media en inwoners. De griffie zal vragen vanuit de raad zelf beantwoorden en zo nodig (wanneer zij geen adequaat antwoord kan geven) voorleggen aan de secretaris.
Naast de dagelijkse informatieve, organisatorische en administratieve ondersteuning van de raad vervult de griffie een belangrijke taak bij het voorbereidend werk en onderzoek van de raad in het kader van zijn kaderstellende en controlerende functies. Ondersteuning gaat verder dan alleen het verstrekken van feitelijke informatie en omvat bijvoorbeeld ook technische bijstand in de vorm van assistentie bij de redactie van initiatiefvoorstellen, amendementen en moties. Verzoeken voor dergelijke ambtelijke ondersteuning richt de raad in eerste instantie aan de griffie. De gemeenteraad heeft de afgelopen periode nadrukkelijk aangegeven meer aan de voorkant van de besluitvorming te willen komen. De raad wil vormgeven aan kerngericht werken en andere thema’s met een grote impact op burgers. Daarnaast heeft de gemeenteraad een aantal werkgroepen nieuw leven ingeblazen. Het gaat om de werkgroepen ruimtelijke ontwikkelingen en sociaal domein. Er zijn recent verzoeken gekomen voor nog een tweetal werkgroepen: Apv en klimaatvisie. De eerste is tijdelijk, de tweede is permanent. Dit betekent dat aan de griffie zowel qua proces als qua inhoud meer ondersteuning wordt gevraagd. De raad (fractievoorzitters) is bovendien in samenspraak met het college volop bezig met de veranderagenda. De rol van de fractievoorzitters/agendacommissie wordt intensiever. Ook dit betekent meer ondersteuning vanuit de griffie. De raad vraagt veel van de griffie. De omslag naar minder en efficiënter vergaderen is een zaak van lange adem. Het voorgaande legt vooral een groot beslag op de beschikbare uren van de griffie. En daarvoor is de beschikbare formatie niet toereikend. Daarnaast heeft het effect op raadscommunicatie. De invulling hiervan is momenteel vooral praktisch van aard. Ook het raadscommunicatieplan is uitvoerend en weinig inhoudelijk. In het coalitieakkoord geeft de raad aan er naar te streven om zoveel mogelijk samen met de gemeenschap keuzes te maken. De gemeente wil actief met inwoners in gesprek gaan over beslissingen in hun directe omgeving. De bestuursstijl wordt hierop afgestemd zodat we maximaal onze inwoners kunnen bereiken en betrekken. De raad wil beter zichtbaar en benaderbaar zijn. De huidige formatie van de griffie is niet toereikend om het hiervoor geschetste te kunnen realiseren. De werkgeverscommissie heeft in samenspraak met de fractievoorzitters besloten voor de korte termijn het onderdeel raadscommunicatie beperkt uit te breiden. Dit wordt bekostigd via een aanpassing van de raadsbudgetten. |
Doelstelling (Wat willen wij bereiken?): |
Prestaties 2020 (Wat gaan we daarvoor doen?): |
Toelichting (Waarom?): |
Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?: |
Specificatie raming (Prijs x aantal): |
Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?): |
Financiële aspecten | |||||
Exploitatie | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitgaven: Inkomsten: | € 60.000 | € 60.000 | € 45.000 | € 45.000 |