BEGROTING 2020

Overzicht nieuw beleid komende jaren

Noodzakelijk

NIEUW BELEID 2020 - 2023

Onderwerp

Formatie-uitbreiding inkoop

Team

Advies

Programma

Bedrijfsvoering

Teammanager

N. van Domburg

Taakveld

Overhead

Portefeuille-
houder

J.A. de Boer MSc

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

1. Relatie met strategische opgaven

2. Relatie met Coalitieakkoord

3. Relatie met organisatieontwikkeling

Ja, de algemene conclusie van het rekenkamerrapport is dat er op bijna alle onderdelen van de inkoopfunctie verbeteringen mogelijk zijn. Een professionele inkooporganisatie maakt zodoende een essentieel onderdeel uit van de organisatieontwikkeling.  

4. Overige ontwikkelingen

Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019

Nee

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):

  • Een professionele inkoopfunctie, een stevige en toekomstbestendige inkooporganisatie en een betere borging van een rechtmatige en doelmatige uitvoering van inkoopprocedures.
  • Meer inzet en aandacht voor het vak inkoop door de positie van inkoop te verankeren in de organisatie. Continu aandacht voor inkoop en verbeteringen in de praktijk, kennis en kennisdeling en afstemming en communicatie tussen beleid, bestuur en inkoop.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):

  • Inkoopadvisering organiseren binnen de eigen organisatie over de toepassing van het inkoopbeleid, de uitvoering van inkoopprocedures en de uitwerking van de beleidsuitgangspunten en de kaders van de raad.
  • Doorontwikkelen van de inkoopfunctie.
  • Invulling geven aan accountmanagement inkoop.
  • Verdiepingsslagen maken op de uitvoering van inkoopprocedures en de kaders duurzaamheid, innovatie, social return en lokale ondernemers.

Toelichting (Waarom?):
Het college heeft op 17 april 2018 een reactie gegeven op het Rekenkamerrapport. Daarin heeft het college aangegeven dat de kwaliteitsverbetering van inkoop- en aanbesteding vraagt om extra ambtelijke capaciteit waarvoor nog met een voorstel zou worden gekomen.

De professionalisering van inkoop heeft tot gevolg dat inkoopadvies een veel prominentere rol krijgt in de inkoopprocedure en binnen onze organisatie. Vanaf augustus 2019 lopen alle inkoopprocedures voor advies en controle op rechtmatigheid via de inkoopadviseur. Deze advieswerkzaamheden zijn structureel. We nemen nu een voorstel nieuw beleid op voor structurele formatie voor inkoop voor 2021 en verder. In 2020 heeft de raad een bedrag van € 80.000,- beschikbaar gesteld bij nieuw beleid.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
De raad kan uit drie opties kiezen:

  • Optie 1: We borgen alleen de rechtmatigheid. De inkoopadviseur adviseert bij alle inkoop en aanbestedingstrajecten en voert de controle op de rechtmatigheid uit. 1fte aan formatie nodig (€ 91.000).
  • Optie 2: We geven invulling aan de werkzaamheden in optie 1 en we geven invulling aan een professionele inkooporganisatie. We zetten in op accountmanagement inkoop, contractmanagement, verdieping in de beleidsdoelstellingen, kennis en kennisuitwisseling en procesondersteuning op inkoop (€ 161.000)
  • Optie 3: De situatie handhaven en geen budget beschikbaar stellen voor formatie op inkoop. We geven geen invulling aan een professionele inkooporganisatie en kunnen de rechtmatigheid en doelmatigheid niet borgen.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
Optie 1: € 91.000
Optie 2: € 161.000
Optie 3: € geen extra geld. Na 2020 opnieuw bekijken wat nodig is.

Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?):
Niet van toepassing.

Financiële aspecten

Exploitatie

2020

2021

2022

2023

Uitgaven optie 1:

Inkomsten:

 € 0,-

 € 91.000

 € 91.000

 € 91.000

NIEUW BELEID 2020 - 2023

Onderwerp

Strategische advisering en verantwoording

Team

Staf

Programma

Bedrijfsvoering

Teammanager

N. van Domburg

Taakveld

Overhead

Portefeuille-
houder

J.A. de Boer MSc

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

1. Relatie met strategische opgaven

Ja, het voorstel heeft betrekking op alle zes de strategische opgaven, omdat de twee strategische adviseurs juist op deze opgaven een belangrijke strategische adviserende rol hebben. Zij bekijken en bewaken de onderlinge samenhang en afhankelijkheid tussen de opgaven.

2. Relatie met Coalitieakkoord

Ja, de zes strategische opgaven komen voort uit het coalitieakkoord.

3. Relatie met organisatieontwikkeling

Ja, de strategisch adviseurs worden ingezet om mee te denken over de organisatieontwikkeling en deze verder vorm te geven.

4. Overig wensen

Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019

Ja

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
De strategische adviseurs zijn nodig om het gesprek te voeren over ambitie, capaciteit en kwaliteit van de opgaven die de raad wil dan wel moet realiseren. Steeds opnieuw moeten we keuzes maken waar we ons willen versterken om onze kwetsbaarheid te verminderen. Zeker als we
voor de bestuursperiode 2019- 2021 zes strategische opgaven willen realiseren (Samen sterk in de regio, Kerngericht werken, Duurzaamheid, Transformatie sociaal domein, Dienstverlening en de  Omgevingswet).

De organisatie is kwetsbaar door het ontbreken van reguliere advisering en mist strategische advisering naar zowel het college als de gemeenteraad. Vanuit de gemeenteraad is ook duidelijk de behoefte uitgesproken om op complexe raadsstukken adviseurs vanuit de organisatie te hebben om hen te adviseren en waar mogelijk verschillende  scenario’s weer te geven met de daarbij behorend risico’s en gevolgen.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Ontwikkeling gemeentelijke financiën:
Om de komende jaren op het gebied van strategische financiën en een adequaat beheer in control te zijn is, het noodzakelijk om meer strategisch inzicht en advisering in de organisatie te hebben. De rol van financiën binnen de overheid verandert. Financiën heeft naast de rol van boekhouder, steeds meer een regisserende en sturende rol en levert een bijdrage aan de strategische visie van de organisatie. Deze veranderingen zien we ook in onze organisatie ontstaan. Financiën denkt niet alleen mee met de inrichting en uitwerking van het coalitieakkoord en de thema’s in de begroting maar ook met de visie van de organisatie op de langere termijn.

Daarnaast heeft financiën een initiërende, analyserende en aanjagende rol in de sturing op een evenwichtig financieel beleid. Dit wordt gerealiseerd door zorg te dragen voor de inrichting van de (management) informatie op strategisch en tactisch niveau, zodat de teammanagers, de directie, college en raad  in staat worden gesteld om (bij) te sturen. Ook de tijdige en correcte aanlevering van de data en de eerste analyse van de verschillen tussen doel en realisatie zijn belangrijke aspecten die we nu missen binnen Financiën.

Ontwikkelingen HRM:
Naast financiën is ook de gemeentelijke HR een belangrijke randvoorwaarde voor de toekomst van de gemeente Buren. Alle gemeenten hebben te maken met veranderingen in de publieke sector met als gevolg dat zij meer vraag- en klantgericht moeten werken. Ook de eigen organisatie verandert continu. Zo wordt de invloed van technologie op de werkprocessen groter en worden de eisen van inwoners en bedrijven aan de gemeentelijke dienstverlening hoger. Gemeenten moeten maatschappelijke meerwaarde leveren en hebben hiervoor gekwalificeerd personeel nodig. Deze medewerkers leveren die meerwaarde in de samenwerking met inwoners en andere organisaties.

Het team HR is operationeel en tactisch gericht op vraagstukken vanuit de organisatie. Zij is echter onvoldoende  in staat is om de noodzakelijke complexe strategische vraagstukken op het gebied van HR op te pakken. Zoals reeds vermeld staat de gemeente voor een aantal grote opgaven waar ons personeel een belangrijke bijdrage aan moet leveren. De gemeente Buren wil nu en in de toekomst sturen op een optimale bezetting van de organisatie

Voorop lopen in kennis en kunde vraagt van medewerkers om zich te blijven ontwikkelen en zorgen dat zij blijven voldoen aan de (toekomstige) eisen die aan hun vakmanschap wordt gesteld. Hier is nu onvoldoende aandacht voor. Het is daarom noodzakelijk dat de organisatie beschikt over een strategisch adviseur HR. Deze strategisch adviseur moet de verbinding leggen tussen de ambities van het college en gemeenteraad en de uitvoeringsmogelijkheden van de gemeentelijke organisatie om te voorkomen dat er twee aparte werelden ontstaan. Ook is strategische advisering noodzakelijk op het gebied van de effecten van de ambities van college, raad en de strategische opgaven voor de organisatie en de medewerkers. Welke investeringen in personeel zijn nodig om de gestelde doelen te bereiken en op welke termijn kan dit worden gerealiseerd? Willen we samenwerken met andere regiogemeenten om te kunnen voldoen aan de benodigde kennis die nodig is om de strategische opgaven te kunnen realiseren? Hoe binden we medewerkers aan de gemeente Buren?

We kiezen ervoor om de strategische adviseurs in eigen dienst te nemen omdat we zelf de organisatie willen versterken in de basis, zodat we in de toekomst zelfstandig kunnen blijven functioneren.

Toelichting (Waarom?):
Het college stelt de raad voor budget beschikbaar te stellen om twee strategische adviseurs op het gebied van financiën en HR aan te stellen. Strategische advisering is noodzakelijk om als zelfstandige gemeente om te kunnen gaan met de steeds complexer wordende vraagstukken en opgaven. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat er vernieuwing plaatsvindt op de verantwoording van het college naar de raad. Deze vernieuwing zal door de komt van deze adviseurs vorm gaan krijgen.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Mocht de gemeenteraad niet besluiten om budget beschikbaar te stellen voor de twee strategische adviseurs dan blijven de genoemde risico’s in stand. De gemeentelijke organisatie zal zich in de bedrijfsvoering niet verder kunnen ontwikkelen om te voldoen aan de complexe ontwikkelingen met betrekking tot advisering en verantwoording op strategisch niveau op het gebied van financiën en HRM. De vraag is dan ook of we een goed functionerende zelfstandige gemeente kunnen blijven.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
€ 207.000,-- structureel.

Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?):
Niet van toepassing.

Financiële aspecten

Exploitatie

2020

2021

2022

2023

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 207.000

€ 207.000

€ 207.000

€ 207.000

NIEUW BELEID 2020 - 2023

Onderwerp

Tijdelijke formatie
projectregisseur

Teams(s)

Regie & Projecten / Beleid

Programma

Ruimte

Teammanager(s)

E. Jacobs / R. Berends  

Taakveld

Ruimtelijke Ordening

Portefeuille-
houder

J.A. de Boer MSc

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

1. Relatie met strategische opgaven

Ja,  Omgevingswet

2. Relatie met Coalitieakkoord

3. Relatie met organisatieontwikkeling

4. Overige ontwikkelingen

Ja, mogelijk maken om effectief en efficiënt beschikbare capaciteit in te zetten voor projecten en regie te voeren aan de voorkant, zodat de vraag beantwoord kan worden.

Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019

Nee

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
We willen een integrale afweging aan de voorkant en een duidelijke lijn in aanpak initiatieven en projecten. Uitgangspunt daarbij is dat de initiatiefnemer betaalt en dat wij als gemeente het proces enkel faciliteren / regisseren.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):
Introductie en werkwijze regiemodel, bemensing en start proeftuin.

Toelichting (Waarom?):
In december 2018 en januari 2019 hebben het college, DT en MT bij elkaar gezeten om werkzaamheden te prioriteren gelet op de werkdruk. Duidelijk werd dat er binnen de huidige formatie geen capaciteit is voor het begeleiden van ‘complex’ ruimtelijke initiatieven.

Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden hoe wij efficiënt en effectief met onze capaciteit, in relatie tot de vraag voor projecten/woningen/verkoop/beheer, kunnen omgaan. We constateren dat hiervoor een aantal randvoorwaarden nodig is, te weten:
1. Duidelijkheid over het proces (procesinrichting Engage, intake, regiekamer, project etc.);
2. Duidelijkheid over financiën/stromingen (leges, projectgeld, grexen, grondverkopen);
3. Duidelijkheid over regie (inrichten Regiekamer/integraal werken);
4. Duidelijkheid over standaardisering (voorovereenkomst, anterieure overeenkomst).

Het idee is om te gaan werken conform het Regiemodel. Dit model is een structuur als onderdeel van projectmatig werken waarbij in de initiatief- en definitiefase nadruk gelegd wordt op het vormgeven van het proces om te komen van vraag naar antwoord; c.q. regie voeren aan de voorkant. Het streven is om in 2019 deze nieuwe werkwijze vast te stellen en vanaf dat moment op de nieuwe manier te gaan werken met een proefperiode.

Uitgaande van het regiemodel hebben we een projectregisseur nodig. We stellen voor om een 'proeftuin' in te richten en hiervoor een regisseur in te huren. Waarbij de verwachting is dat de regisseur op termijn bekostigd kan worden uit de inkomsten vanuit de initiatieven.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
Huidige situatie behouden wat betekent dat er minder grip is op resultaat en financiën.
Een aantal initiatieven kunnen niet gelijk worden opgepakt omdat er onvoldoende formatie is om dit op te pakken (wachtlijst ontstaan).
We besteden gemeenschapsgeld (uren) aan particuliere initiatieven.

Specificatie raming (Prijs x aantal):

  • 1,0 fte projectregisseur (schaal 11) + ca. 15% payroll

Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?):
Nee, het betreft een interne werkwijze. De raad wordt wel geïnformeerd over deze nieuwe werkwijze regiemodel.

Financiële aspecten

Exploitatie

2020

2021

2022

2023

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 100.000

NIEUW BELEID 2020 - 2023

Onderwerp

Duurzame instandhouding Klompenpaden

Team

Regie en projecten

Programma

Ruimte

Teammanager

E. Jacobs

Taakveld

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Portefeuille-
houder

J.A. de Boer MSc

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

1. Relatie met strategische opgaven

2. Relatie met Coalitieakkoord

Ja

3. Relatie met organisatieontwikkeling

5. Overige ontwikkelingen

Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019

Nee

Motivatie nieuw beleid:

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
We willen bereiken dat we vijf klompenpaden structureel in stand kunnen houden.

Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):

  1. Beheer en in stand houden van de klompenpaden;
  2. Marketing van de klompenpaden;
  3. Openstellingsvergoedingen aan eigenaren;
  4. Incidentele kleine herstelwerkzaamheden.

Toelichting (Waarom?):
De klompenpaden dienen meerdere doelen: beleving mogelijk maken van het landschap, betrekken van inwoners en ondernemers bij hun directe woon- en werkomgeving, stimuleren van de lokale economie, aantrekkelijk  houden van ons rivierenlandschap voor recreanten vanuit heel Nederland. Onze klompenpaden krijgen lovende reacties van wandelaars, te lezen op de website klompenpaden.nl. Gemiddeld levert een klompenpad ca. € 30.000 aan omzet op voor de lokale economie (ingeschat op basis van het aantal wandelaars, en het gemiddelde bestedingspatroon).

Er zijn op dit moment vier klompenpaden aangelegd met subsidies vanuit de Regio Rivierenland en de Provincie Gelderland. De aanleg van een vijfde klompenpad is voorlopig aangehouden in afwachting van de beschikbaarheid van budget voor duurzame instandhouding van klompenpaden.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
De hoofdreden voor de instandhouding van de klompenpaden dat we een overeenkomst hebben met Stichting Landschapsbeheer Gelderland per klompenpad. Zij regelen het beheer, instandhouding en marketing gedurende 5 jaar na oplevering. De laatste overeenkomst loopt af in 2022. Dus voor 2021 en 2022 jaar moet sowieso geld opgenomen worden in de kadernota. Daarnaast betalen wij een openstellingsvergoeding aan grondeigenaren. Hier liggen ook overeenkomsten aan ten grondslag.

Een ding moet: Om de vier huidige klompenpaden in stand te houden tot einddatum contract is € 9.800 nodig in 2021 en € 8.100 in 2020. De klompenpaden houden dan op te bestaan per eind 2022. Het voorstel nieuw beleid betreft budget voor 5 klompenpaden. In totaal liggen er zelfs wensen voor 7 klompenpaden vanuit inwoners.

Verder zijn er twee keuzes:

  1. Vier klompenpaden behouden ook na 2022: € 2.800 extra in 2020 en vanaf 2021 € 18.800.
  2. Uitbreiden naar 5 klompenpaden (betreft dus huidige voorstel): € 7.500 extra in 2020 en vanaf 2021 € 23.500.

Overige info
De klompenpaden maken onderdeel uit van het Landschapsontwikkelingsplan dat door de raad is vastgesteld in 2012. Klompenpaden zijn niet specifiek benoemd, maar wel ‘wandelmogelijkheden in het landschap’. Klompenpaden is hier dus de uitwerking van.

De raad kan besluiten een groter budget vrij te maken, waardoor ruimte ontstaat om meer klompenpaden in stand te houden. Hiervoor leven concrete wensen bij inwoners, we schatten in dat het wat draagvlak betreft realistisch is om 7 klompenpaden te hebben in onze gemeente. Bij een totaal van 7 klompenpaden komt dit neer op jaarlijks ca. € 32.900.

Het niet vrij maken van dit budget betekent dat we de klompenpaden (gefaseerd) moeten afbouwen. Hiervoor is tot en met 2022 ook budget nodig aangezien we een overeenkomst hebben afgesloten  met Stichting Landschapsbeheer Gelderland waarbij beheer, instandhouding en marketing gedurende 5 jaar na oplevering van elk klompenpad is afgesproken. Het eerste contract loopt af op 1 juli 2019, het laatste loopt af op 1 maart 2022.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
Het structureel in standhouden van 5 klompenpaden kost € 23.500 per jaar.
In de begroting is voor 2019 en 2020 een budget van € 16.000 opgenomen.

Het niet vrij maken van dit budget betekent dat we de klompenpaden (gefaseerd) moeten afbouwen. Hiervoor is tot en met 2022 ook budget nodig. Voor 2021 en 2022 is dit € 10.000 euro per jaar.

Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?):
Wanneer u instemt met dit voorstel kan het college de uitvoering direct oppakken. We komen in 2020 niet bij u terug met een aanvullend voorstel.

Financiële aspecten

Exploitatie

2020

2021

2022

2023

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 7.500

€ 23.500

€ 23.500

€ 23.500

NIEUW BELEID 2020 - 2023

Onderwerp

Uitbreiding formatie Griffie

Team

Programma

Griffie

Griffier

Gerard van Drofffelaar

Taakveld

Salarisadministratie: Salaris- en beheerskosten

Portefeuille-
houder

J.A. de Boer MSc

Soort nieuw beleid

Noodzakelijk

1. Relatie met strategische opgaven

Ja

2. Relatie met Coalitieakkoord

Ja

3. Relatie met organisatieontwikkeling

Nee

4. Overige ontwikkelingen

Ja

Vastgesteld door de gemeenteraad op 12-11-2019

Ja

Motivatie nieuw beleid:

Inleiding
De raad heeft een eigen ambtelijke ondersteuning: de griffie. De griffie is het eerste aanspreekpunt van de raad. Elke gemeenteraad moet een griffie hebben. De griffie geeft ondersteuning aan de raad, de (raads)commissies, werkgroepen etc. Naast de voorbereiding van bijeenkomsten is een vertegenwoordiger van de griffie  bij alle raadsbijeenkomsten aanwezig om het verloop ervan te stroomlijnen etc. De griffie vervult daarmee de functie van secretaris tijdens de raadvergaderingen. De griffier en de ondersteuning van de griffier tezamen worden de 'griffie' genoemd. De griffie ondersteunt de raad op drie manieren.

  1. Secretariële ondersteuning

De griffie fungeert als secretaris van de raad als geheel, bereidt de vergaderingen voor en woont deze bij. In die hoedanigheid vervult de griffie onder meer een ondersteunende taak bij het vaststellen van de agenda, de verslaglegging en de verzending van vergaderstukken.

  1. Procesmatige ondersteuning

De griffie vervult een spilfunctie in de relaties van de raad met het college, de ambtelijke organisatie en mogelijk ook de buitenwereld. De griffie(r) is tussenpersoon tussen de raad en het college, de ambtelijke organisatie, maatschappelijke organisaties, media en inwoners. De griffie  zal vragen vanuit de raad zelf beantwoorden en zo nodig (wanneer zij geen adequaat antwoord kan geven) voorleggen aan de secretaris.

  1. Inhoudelijke ondersteuning

Naast de dagelijkse informatieve, organisatorische en administratieve ondersteuning van de raad vervult de griffie een belangrijke taak bij het voorbereidend werk en onderzoek van de raad in het kader van zijn kaderstellende en controlerende functies. Ondersteuning gaat verder dan alleen het verstrekken van feitelijke informatie en omvat bijvoorbeeld ook technische bijstand in de vorm van assistentie bij de redactie van initiatiefvoorstellen, amendementen en moties. Verzoeken voor dergelijke ambtelijke ondersteuning richt de raad in eerste instantie aan de griffie.
De griffie verzorgt zelf de raadscommunicatie en levert de ambtelijke ondersteuning voor de rekenkamercommissie.

De gemeenteraad heeft de afgelopen periode nadrukkelijk aangegeven meer aan de voorkant van de besluitvorming te willen komen. De raad wil vormgeven aan kerngericht werken en andere thema’s met een grote impact op burgers. Daarnaast heeft de gemeenteraad een aantal werkgroepen nieuw leven ingeblazen. Het gaat om de werkgroepen ruimtelijke ontwikkelingen en sociaal domein. Er zijn recent verzoeken gekomen voor nog een tweetal werkgroepen: Apv en klimaatvisie.  De eerste is tijdelijk, de tweede is permanent. Dit betekent dat aan de griffie zowel qua proces als qua inhoud meer ondersteuning wordt gevraagd. De raad (fractievoorzitters) is bovendien in samenspraak met het college volop bezig met de veranderagenda. De rol van de fractievoorzitters/agendacommissie wordt intensiever. Ook dit betekent meer ondersteuning vanuit de griffie. De raad  vraagt veel van de griffie. De omslag naar minder en efficiënter vergaderen is een zaak van lange adem.

Het voorgaande legt vooral een groot beslag op de beschikbare uren van de griffie. En daarvoor is de beschikbare formatie niet toereikend.

Daarnaast heeft het effect op raadscommunicatie. De invulling hiervan is momenteel vooral praktisch van aard. Ook het raadscommunicatieplan is uitvoerend en weinig inhoudelijk. In het coalitieakkoord geeft de raad aan er naar te streven om zoveel mogelijk samen met de gemeenschap keuzes te maken. De gemeente wil actief met inwoners in gesprek gaan over beslissingen in hun directe omgeving. De bestuursstijl wordt hierop afgestemd zodat we maximaal onze inwoners kunnen bereiken en betrekken. De raad wil beter zichtbaar en benaderbaar zijn.
Dit vraagt om een visie op raadscommunicatie, die momenteel ontbreekt. Hoe is de relatie tussen raad en inwoners? Hoe wil de raad in contact staan met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties? Daarnaast is het wenselijk dat er een betere samenwerking komt tussen raad en organisatie. De afstand die nu wordt gevoeld, moet verkleind worden. Ook hierin ligt een rol voor raadscommunicatie.

De huidige formatie van de griffie is niet toereikend om het hiervoor geschetste te kunnen realiseren. De werkgeverscommissie heeft in samenspraak met de fractievoorzitters besloten voor de korte termijn het onderdeel raadscommunicatie beperkt uit te breiden. Dit wordt bekostigd via een aanpassing van de raadsbudgetten.
Voor de lange termijn willen werkgeverscommissie en fractievoorzitters zo spoedig mogelijk structurele uitbreiding van de griffietaken met 0,5 fte. Hierbij wordt voor zover mogelijk geanticipeerd op de (vroegtijdige) pensionering van de griffier en de plaatsvervangend griffie.
De werkgeverscommissie kan zich voorstellen dat het voorgaande wordt ingevuld door bijvoorbeeld een traineeship voor een bestuurskundige achtergrond of politicoloog met interesse voor het griffiewerk. Hoe we de uitbreiding van de formatie van de griffie precies gaan invullen, wordt in nauwe samenwerking met de werkgeverscommissie bepaald.  

Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):
Adequate ondersteuning van de gemeenteraad bij de voorbereiding van de besluitvorming.

Prestaties 2020 (Wat gaan we daarvoor doen?):
Zie hiervoor.

Toelichting (Waarom?):
De huidige formatie van de griffie is niet toereikend om de huidige en toekomstige taken, zoals hiervoor geschetst te kunnen realiseren.

Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:
De werkgeverscommissie en de fractievoorzitters hebben een concreet besluit genomen om dit voorstel nieuw beleid in procedure te brengen.

Specificatie raming (Prijs x aantal):
De kosten voor de uitbreiding van de formatie van de griffie wordt geraamd op maximaal € 60.000.
Vanaf 2022 zijn de kosten € 45.000.

Vervolgtraject (komt er nog een vervolg raadsvoorstel?):
Nee.

Financiële aspecten

Exploitatie

2020

2021

2022

2023

Uitgaven:

Inkomsten:

€ 60.000

€ 60.000

€ 45.000

€ 45.000

ga terug