Onderdeel A - Inkomensmaatstaven | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maatstaf | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Waarde niet-woningen eigenaren | - 510.230 | - 510.230 | - 510.230 | - 510.230 | ||
Waarde niet-woningen gebruikers (onder aftrek amendement De Pater) | -359.600 | -359.600 | - 359.600 | - 359.600 | ||
Waarde woningen eigenaren | - 2.404.216 | - 2.404.216 | - 2.404.216 | - 2.404.216 | ||
Subtotaal | - 3.274.046 | - 3.274.046 | - 3.274.046 | - 3.274.046 | ||
Onderdeel B - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor van toepassing is | ||||||
OZB waarde niet-woningen | 123.041 | 123.041 | 123.041 | 123.041 | ||
Bijstandsontvangers | 478.964 | 468.225 | 468.225 | 468.225 | ||
Eenouderhuishoudens | 546.287 | 549.936 | 514.838 | 515.038 | ||
Inwoners | 4.293.363 | 4.325.534 | 4.358.042 | 4.374.150 | ||
Inwoners: ouderen boven 64 jaar | 548.400 | 566.060 | 582.019 | 597.851 | ||
Inwoners: ouderen 75 t/m 84 jaar | 40.585 | 41.923 | 43.246 | 44.568 | ||
Lage inkomens | 82.964 | 83.351 | 83.658 | 83.963 | ||
Lage inkomens (drempel) | 1.095.152 | 1.107.141 | 1.113.696 | 1.119.662 | ||
Minderheden | 125.970 | 125.978 | 125.978 | 125.978 | ||
Uitkeringsontvangers | 102.311 | 101.880 | 101.880 | 101.880 | ||
Huishoudens | 1.008.378 | 1.015.626 | 1.022.874 | 1.030.122 | ||
Eenpersoonshuishoudens | 140.343 | 141.983 | 142.416 | 142.710 | ||
Loonkostensubsidie | 33.222 | 33.222 | 33.222 | 33.222 | ||
Inwoners: jongeren jonger dan 18 jaar | 3.756.365 | 3.756.221 | 3.538.340 | 3.518.825 | ||
2- Jeugdigen in gezinnen met armoederisico | 102.276 | 102.653 | 93.317 | 92.825 | ||
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen huishoudens | - 1.017.574 | - 1.034.019 | - 951.870 | - 958.794 | ||
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen huishoudens met kinderen | - 1.024.074 | - 1.034.558 | - 946.862 | - 948.308 | ||
Ouders met (langdurig) psychisch medicijnengebruik | 498.909 | 500.615 | 455.079 | 452.673 | ||
Eenouderhuishoudens met 2 of meer kinderen | 350.061 | 355.807 | 327.627 | 327.801 | ||
Bijstandshuishoudens met minderjarige kinderen | 47.307 | 47.294 | 43.240 | 43.263 | ||
Bijstandsontvangers eenouderhuishoudens | 87.879 | 89.213 | 81.563 | 81.605 | ||
Uitkeringsontvangers minus bijstandsontvangers | 1.016.801 | 1.028.082 | 956.141 | 956.122 | ||
Wajong | 164.692 | 167.028 | 166.863 | 166.429 | ||
Medicijngebruik met drempel | 1.392.496 | 1.431.842 | 1.439.971 | 1.442.519 | ||
Re-integratie klassiek | 45.131 | 45.109 | 45.089 | 45.070 | ||
Inwoners: jonger dan 65 jaar | 86.372 | 89.564 | 89.564 | 89.564 | ||
Inwoners: ouderen 65 t/m 74 jaar | 615 | 659 | 668 | 678 | ||
Inwoners: ouderen 85 jaar en ouder | 89 | 103 | 112 | 122 | ||
Eenpersoonshuishoudens 65 t/m 74 jaar | 8.880 | 9.227 | 9.260 | 9.287 | ||
Eenpersoonshuishoudens 75 t/m 84 jaar | 29.140 | 30.448 | 30.775 | 31.083 | ||
Eenpersoonshuishoudens 85 jaar en ouder | 22.786 | 24.028 | 24.486 | 24.928 | ||
Huishoudens met laag inkomen 65 t/m 74 jaar | 35.209 | 36.729 | 36.959 | 37.162 | ||
Huishoudens met laag inkomen 75 t/m 84 jaar | 68.537 | 71.495 | 71.942 | 72.339 | ||
Huishoudens met laag inkomen 85 jaar en ouder | 36.363 | 37.931 | 38.169 | 38.379 | ||
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (65 t/m 75 jaar) | 85.181 | 88.534 | 88.666 | 88.738 | ||
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (75 t/m 84 jaar) | 174.205 | 181.320 | 181.853 | 182.254 | ||
Gemiddeld gestandaardiseerd inkomen (85 jaar en ouder) | 88.929 | 93.216 | 94.143 | 95.001 | ||
Klantenpotentieel lokaal | 807.584 | 811.469 | 813.596 | 815.723 | ||
Klantenpotentieel regionaal | 23.383 | 23.423 | 23.423 | 23.423 | ||
Basisonderwijsleerlingen met leerlingengewicht 0,3 | -166.989 | - 168.634 | - 154.206 | - 154.289 | ||
Basisonderwijsleerlingen met leerlingengewicht 1,2 | - 64.906 | - 65.531 | - 59.922 | - 59.954 | ||
Bedrijfsvestigingen | 276.984 | 276.984 | 276.984 | 276.984 | ||
Oppervlak historische kernen basisbedrag | 19.202 | 19.202 | 19.202 | 19.202 | ||
Historische waterweg | 17.917 | 17.917 | 17.917 | 17.917 | ||
ISV (a) stadsvernieuwing | 2.295 | 2.295 | 2.295 | 2.295 | ||
ISV (b) herstructurering | 309 | 309 | 309 | 309 | ||
Kernen | 199.579 | 199.579 | 199.579 | 199.579 | ||
Kernen * bodemfactor buitengebied | 376.421 | 376.421 | 376.421 | 376.421 | ||
Kernen met 500 of meer adressen | 481.825 | 482.359 | 482.321 | 482.222 | ||
Oeverlengte * bodemfactor gemeente | 42.127 | 42.127 | 42.127 | 42.127 | ||
Oeverlengte * bodemfactor gemeente * dichtheidsfactor | 53.799 | 54.140 | 54.484 | 54.689 | ||
Omgevingsadressendichtheid | 182.696 | 183.445 | 184.819 | 186.225 | ||
Oppervlakte bebouwing buitengebied * bodemfactor buitengebied | 206.947 | 206.947 | 206.947 | 206.947 | ||
Oppervlakte bebouwing woonkernen * bodemfactor woonkernen | 530.527 | 540.537 | 550.547 | 560.557 | ||
Oppervlakte bebouwing | 162.978 | 164.744 | 166.509 | 168.274 | ||
Oppervlakte bebouwing buitengebied | 226.781 | 226.781 | 226.781 | 226.781 | ||
Oppervlakte bebouwing woonkern | 363.309 | 370.164 | 377.018 | 383.873 | ||
Oppervlakte binnenwater | 34.580 | 34.580 | 34.580 | 34.580 | ||
Oppervlakte land | 549.599 | 549.599 | 549.599 | 549.599 | ||
Oppervlakte land * bodemfactor gemeente | 410.220 | 410.220 | 410.220 | 410.220 | ||
Woonruimten | 639.247 | 639.247 | 639.247 | 639.247 | ||
Woonruimten * bodemfactor woonkernen | 614.740 | 614.740 | 614.740 | 614.740 | ||
Vast bedrag | 249.622 | 250.812 | 250.080 | 250.071 | ||
Subtotaal | 20.916.331 | 21.066.317 | 20.933.847 | 20.977.737 | ||
Onderdeel C - Uitkeringsfactor (uf) | ||||||
Uitkeringsfactor | 1.619 | 1.636 | 1.645 | 1.656 | ||
Subtotaal (B x C (=uf)) | 33.863.541 | 34.464.494 | 34.436.179 | 34.739.133 | ||
Onderdeel D - Uitgavenmaatstaven waarop de uitkeringsfactor niet van toepassing is | ||||||
Maatstaf | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Suppletie-uitkering integratie sociaal domein | - 14.478 | - 14.478 | - 14.478 | - 14.478 | ||
Brede impuls combinatiefuncties / buurtsportcoaches (DU) | 55.623 | 55.623 | 55.623 | 55.623 | ||
Decentralisatie provinciale taken vergunningverlening, toezicht en handhaving (IU) | 158.576 | 158.576 | 158.576 | 158.576 | ||
Voorschoolse voorziening peuters (DU) | 54.791 | 54.791 | 54.791 | 54.791 | ||
Armoedebestrijding kinderen (DU) | 87.990 | 87.990 | 87.990 | 87.990 | ||
Schulden en armoede (DU) | 22.026 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||
Verhoging taalniveau statushouders | 30.691 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||
Subtotaal | 409.697 | 356.980 | 356.980 | 356.980 | ||
Onderdeel F - 3 D's in het sociaal domein | ||||||
Maatstaf | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Participatie (IU) | 2.147.847 | 2.021.098 | 1.988.832 | 1.902.919 | ||
Voogdij/ 18+ (IU) | 728.381 | 728.381 | 728.381 | 728.381 | ||
Subtotaal | 2.876.228 | 2.749.479 | 2.717.213 | 2.631.300 | ||
Onderdeel G - Aanvullingen | ||||||
Gemeenteposten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Stelpost BTW-cf | 231.000 | 231.000 | 231.000 | 231.000 | ||
Jeugdhulp 2022 - 2023 | 0 | 0 | 327.000 | 327.000 | ||
Totaal Algemene uitkering (septembercirculaire 2019) | 34.091.942 | 34.513.429 | 34.779.848 | 34.996.889 |
Bovenstaande tabel is aangepast naar aanleiding van het besluit van de gemeenteraad over de begroting 2020 op 12-11-2019.
Uitkomst septembercirculaire 2019 ten opzichte van de meicirculaire 2019
(bedragen x € 1.000, + = voordeel, - = nadeel)
Tabel 1 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Uitkomst meicirculaire 2019 | 33.790 | 33.840 | 33.690 | 34.006 |
Verschil | 302 | 674 | 1.093 | 991 |
In deze circulaire staan vier onderwerpen genoemd, waarmee we de meerjarenbegroting moeten corrigeren:
(bedragen x € 1.000, + = voordeel, - = nadeel)
Tabel 2 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
Uitkomst septembercirculaire 2019 | 302 | 674 | 1.093 | 991 |
Negatief | ||||
- Ambulantisering GGZ | - 22 | - 27 | - 32 | - 32 |
- Toezicht en handhaving kinder- en gastouderopvang | - 3 | - 3 | - 3 | - 3 |
- Bbz-levensvatbaarheidsverzoeken | - 7 | - 7 | - 7 | - 7 |
Positief | ||||
- Invoering Wet verplichten GGZ (Herverdeling) | 10 | 10 | 10 | 11 |
Uitkomst septembercirculaire 2019 na correctie en in te zetten als algemeen dekkingsmiddel | 280 | 647 | 1.061 | 960 |
Het financieel effect wordt hierdoor voor alle jaren positiever. In hoofdlijnen te verklaren in drie redenen:
(- is negatief, + is positief, bedragen x € 1.000)
Tabel 3 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
- Accres (trap op - trap af systematiek) | 209 | 463 | 502 | 399 |
- Aanpassing maatstaven (inwoners, uitkeringen enz.) | 129 | 205 | 255 | 257 |
- Correcties waarbij de begroting niet is aan te passen | - 58 | - 21 | - 23 | - 23 |
- Dekking tekort Jeugdhulp 2022 - 2023 | 0 | 0 | 327 | 327 |
In te zetten als algemeen dekkingsmiddel | 280 | 647 | 1.061 | 960 |
De beleidsmatige toelichting is als volgt:
Ambulantisering GGZ
In het hoofdlijnenakkoord GGZ wordt ingezet op ambulantisering van de zorg. Dit leidt tot een groter beroep op zorg en begeleiding in het gemeentelijk domein. Het Kabinet stelt hiervoor geld beschikbaar voor het realiseren van de ambities.
Toezicht en handhaving kinder- en gastouderopvang
Vanuit het vrijgekomen geld in 2019 is structureel 10 miljoen beschikbaar gesteld voor dit doel. Met deze extra middelen voor toezicht en handhaving kinderopvang wordt een tekort aan geld voor dit doel opgelost. Voor gastouderopvang is sprake van intensivering van middelen
Bbz-levensvatbaarheidsverzoeken
De levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van de Bbz 2004 worden niet meer via een specifieke uitkering bekostigd, maar via het gemeentefonds. Gemeenten ontvangen voor de uitvoeringskosten van de Participatiewet reeds een bijdrage uit het gemeentefonds, waarvan nu dus deze middelen worden toegevoegd.
Invoering Wet verplichte GGZ
Als gevolg van een herverdeling binnen het gemeentefonds die beter aansluit op de werkelijke uitgaven ontvangen we minder dan het bedrag (€ 28.000) beschikbaar gesteld bij de meicirculaire.
Accres (trap op - trap af systematiek)
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van ‘samen de trap op en samen de trap af’ hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds.
Het jaar 2020 is positief doordat investeringen op het gebied van infrastructuur en defensie doorschuiven uit 2019. Daarnaast zorgt het pensioenakkoord en het woningmarktpakket voor een toename. Tot slot is de compensatie voor loon- en prijsindexering opgehoogd.
Aanpassing maatstaven (inwoners, uitkeringen enz.)
De basisgegevens van veel maatstaven zijn geactualiseerd in deze circulaire, met name in het sociaal domein. De aanpassingen leiden tot een toename van de algemene uitkering.
Correcties waarbij de begroting niet is aan te passen
Voor een vijftal onderwerpen ontvangen we minder geld via de algemene uitkering. De uitgaven in de begroting van de gemeente Buren kunnen we hiermee niet verlagen. Een nadeel dus.
Dekking tekort Jeugdhulp 2022 - 2023
Zie voor een nadere toelichting zoekrichting Algemene uitkering jeugdhulp 2022/ 2023.