In een notendop
Het uitgangspunt van de Omgevingswet, die op 1 januari 2021 in werking treedt, is dat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties meer centraal komen te staan, dat de overheid meer gaat sturen op doelen en minder op regels en dat er meer ruimte komt voor maatwerk.
Speerpunten komende jaren
Speerpunten 2020 - 2023
Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat bereiken?
Speerpunt 1
Onze bedrijfsvoering is gericht op integraal werken.
Door integraal te werken stellen we onszelf in staat om meer inzicht en overzicht te creëren in het beleid en de regelgeving van de gemeente. Ook kunnen we betere afwegingen maken bij het verlenen van vergunningen voor projecten als alle relevante aspecten sneller en beter in beeld zijn.Speerpunt 2
Inwoners en ondernemers zijn vraaggericht betrokken bij het opstellen van omgevingsbeleid.
We willen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties meer betrekken bij het maken van beleid en de uitvoering van maatregelen. We kiezen ervoor om de veranderende rollen niet vooraf vast te leggen maar af te stemmen op de wensen van de inwoners zelf.Speerpunt 3
De kaders van het omgevingsbeleid, het stelsel aan vergunningen en de te volgen procedures zijn transparant voor burgers en ondernemers.
Door meer transparantie willen we burgers en ondernemers meer inzicht geven in het verloop van een procedure. Daarmee willen we onzekerheid wegnemen, het aanvragen van vergunningen vereenvoudigen en meer begrip creëren voor genomen besluiten.Doelen, prestaties, budgetten en taakvelden begrotingsjaar
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2020?
Welke taakvelden horen bij deze strategische opgave:
Speerpunt 1
Onze bedrijfsvoering is gericht op integraal werken.
Welke doel hoort bij dit eerste speerpunt?
- Opstellen integraal strategisch beleid voor de leefomgeving.
- Overzicht creëren in de regelgeving binnen de gemeente t.b.v. de fysieke leefomgeving.
Welke prestatie hoort bij dit eerste speerpunt?
- Opstellen van de omgevingsvisie voor de kernen en het buitengebied. Gekoppeld hieraan zetten we een programma voor bewustwording uit t.a.v. integraal werken in de gemeentelijke organisatie.
- We zetten alle regelgeving en beleid binnen de gemeente in een helder overzicht en doen een voorstel voor het overnemen, aanpassen of saneren van regelgeving. Daarnaast voeren we een eerste pilot uit voor het opstellen van een omgevingsplan.
Wat mag dit eerste speerpunt kosten (budgetten)?
- Kosten opstellen omgevingsvisie met programma bewustwording: € 50.000
- Kosten herordenen regelgeving en pilot omgevingsplan: € 150.000
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit eerste speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit eerste speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.
Speerpunt 2
Inwoners en ondernemers zijn vraaggericht betrokken bij het opstellen van omgevingsbeleid.
Welke doel hoort bij dit tweede speerpunt?
- Inwoners betrekken bij het opstellen van de omgevingsvisie en een pilot voor het beleid van de huisvesting van arbeidsmigranten.
- Versterken van de digitale communicatie met inwoners.
Welke prestatie hoort bij dit tweede speerpunt?
- Organisatie van burgerparticipatie bij het opstellen van de omgevingsvisie en de pilot voor het opstellen van beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten, zowel in de inventarisatiefase, de oplossingenfase als de visiefase.
- Opzetten, beheren en modereren van een interactieve website.
Wat mag dit tweede speerpunt kosten (budgetten)?
- Kosten burgerparticipatie bij omgevingsvisie en beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten:
€ 45.000 - Kosten opzetten, beheren en modereren van een interactieve website: € 30.000.
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit tweede speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit tweede speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.
Speerpunt 3
De kaders van het omgevingsbeleid, het stelsel aan vergunningen en de te volgen procedures zijn transparant voor inwoners en ondernemers.
Welke doel hoort bij dit derde speerpunt?
- Verbeteren van de digitale toegankelijkheid van beleid en regelgeving en de volgbaarheid (transparantie) van procedures;
- Aansluiting op het landelijke in te voeren digitaal stelsel Omgevingswet (DSO);
- Verbeteren van werkprocessen binnen de gemeente t.b.v. een grotere klantgerichtheid.
Welke prestatie hoort bij dit derde speerpunt?
- Aanpassen beleidsdocumenten om ze digitaal en gebiedsgericht te kunnen bevragen en communicatie hierover richting inwoners;
- Leverancier kiezen die zorgt voor de aansluiting op het DSO, het beste past bij de gemeente en de werkzaamheden voor de aansluiting op het DSO uitvoert;
- Aanpassen van het zaakgericht werken en anders leren werken om de digitale afhandeling van procedures, die per 1 januari 2021 via het landelijke loket wordt ingevoerd, binnen de gemeente goed af te kunnen handelen.
Wat mag dit derde speerpunt kosten (budgetten)?
- Kosten voor aanpassen beleidsdocumenten en digitale beschikbaarheid: € 70.000;
- Kosten aansluiting op het DSO: € 75.000;
- Kosten aanpassen zaakgericht werken en anders leren werken: € 75.000.
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit derde speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit derde speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.