In een notendop
Een bestuurskrachtige gemeente is in staat om een adequate dienstverlening te organiseren voor inwoners en om responsief te zijn naar de samenleving. De digitalisering van de samenleving heeft grote invloed op de manier waarop we onze dienstverlening inrichten. Net als onze focus op kerngericht werken: Dichterbij de inwoner en goede informatievoorziening die meer gebiedsgericht is. De invoering van de Omgevingswet vraagt om het anders inrichten van onze dienstverlening, net als de decentralisaties. Gaan we bijvoorbeeld werken met 1 of meerdere loketten? Dienstverlening is daarmee, naast het uitvoeren van onze wettelijke taken, een belangrijke pijler voor de mate van onze bestuurskracht en ervaren kwaliteit van de organisatie voor onze inwoners.
Speerpunten komende jaren
Speerpunten 2020 - 2023
Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat bereiken?
Speerpunt 1
Onze dienstverlening wordt optimaal digitaal ingericht.
Speerpunt 2
Onze dienstverlening staat midden in de samenleving
Onze dienstverlening is proactief en responsief ingericht. Belangrijk hierbij is dat het zo efficiënt en effectief mogelijk is ingericht en er wordt gekeken naar bereikbaarheid, de invulling van de baliefunctie, doorverwijzing en samenwerking met anders partners.Speerpunt 3
We ontwikkelen een dienstverleningsconcept dat aansluit aan bij de wensen van in- en externe klanten en inspeelt op in- en externe ontwikkelingen.
Ons dienstverleningsconcept is zo ingericht, dat onze inwoners zoveel mogelijk zelfredzaam en geactiveerd worden. Dit sluit aan bij het ruimte geven aan inwoners binnen de Omgevingswet, de gedachte van eigen kracht binnen de transformatie van het sociaal domein, de inrichting van Stib en kerngericht werken.Doelen, prestaties, budgetten en taakvelden begrotingsjaar
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2020?
Welke taakvelden horen bij deze strategische opgave:
Speerpunt 1
Onze dienstverlening wordt optimaal digitaal ingericht.
Welke doel hoort bij dit eerste speerpunt?
Inwoners waarderen onze dienstverlening beter.
Welke prestatie hoort bij dit eerste speerpunt?
- In samenwerking met de gemeenten in het Open Webconcept gaan we onderzoeken of we “track&trace” middels een mijn.buren.nl kunnen gaan opzetten;
- We maken nog meer formulieren (minimaal 10 extra) volledig digitaal en zetten hierbij de privacy van onze inwoners en bedrijven voorop.
Wat mag dit eerste speerpunt kosten (budgetten)?
Het voorstel voor track&trace wordt eerst onderzocht op mogelijkheden en kosten. Dit kan binnen de bestaande begroting. Wanneer het plan nader is uitgewerkt kan een voorstel worden voorgelegd.
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit eerste speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit eerste speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.
Speerpunt 2
Onze dienstverlening staat midden in de samenleving; het is proactief en responsief ingericht. Belangrijk hierbij is dat het zo efficiënt en effectief mogelijk is ingericht en wordt gekeken naar bereikbaarheid, de invulling van de baliefunctie, doorverwijzing en samenwerking met anders partners.
Welke doel hoort bij dit tweede speerpunt?
Onze dienstverlening sluit meer aan bij de vragen en behoeften van onze inwoners.
Welke prestatie hoort bij dit tweede speerpunt?
- Door middel van een analyse van onze gegevens kijken of we onze dienstverlening meer pro-actief kunnen maken;
- Vragen die onder meer telefonisch binnenkomen registreren we middels een applicatie. Daarbij onderzoeken we, wat we mogen vastleggen en wat niet.
Wat mag dit tweede speerpunt kosten (budgetten)?
Met de analyse zijn geen extra kosten gemoeid. Een applicatie zou geld kunnen kosten, maar kunnen we wellicht ook intern ontwikkelen. Dit wordt gedekt door het ICT-budget.
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit tweede speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit tweede speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.
Speerpunt 3
We ontwikkelen een dienstverleningsconcept dat aansluit aan bij de wensen van in- en externe klanten en inspeelt op in- en externe ontwikkelingen.
Ons dienstverleningsconcept is zo ingericht, dat onze inwoners zoveel mogelijk zelfredzaam en geactiveerd worden. Dit sluit aan bij het ruimte geven aan inwoners binnen de Omgevingswet, de gedachte van eigen kracht binnen de transformatie sociaal domein, de inrichting van Stib en kerngericht werken.
Welke doel hoort bij dit derde speerpunt?
Onze dienstverlening wordt zo ingericht dat inwoners meer mee kunnen denken en meer zelf kunnen regelen.
Welke prestatie hoort bij dit derde speerpunt?
- Er komt een onderzoek hoe de website in aansluiting op de wensen het beste kan worden ingericht.
- Vaststellen visie en uitvoeringsplan dienstverlening.
Wat mag dit derde speerpunt kosten (budgetten)?
Het kerngericht inrichten van onze website doen we intern. Het vaststellen van de visie en het uitvoeringsplan dienstverlening brengt vooralsnog geen kosten met zich mee.
Welke taakvelden horen bij de budgetten van dit derde speerpunt?
Welk nieuw beleid hoort bij dit derde speerpunt?
Bij dit speerpunt hoort geen nieuw beleid.