Nr | Taakveld | Indicator | Eenheid | Verplicht | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
1. | Overhead | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | J | Eigen begroting | 5,15 | 5,3 | 5,04 | 5,13 | |||
2. | Overhead | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | J | Eigen begroting | 4,80 | 4,70 | 4,70 | 4,93 | |||
3. | Overhead | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | J | Eigen begroting | € 559 | € 348 | € 515 | € 550 | |||
4. | Overhead | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | J | Eigen begroting | 2% | 2,50% | 2,50% | 2,58% | |||
5. | Overhead | Overhead | % van totale lasten | J | Eigen begroting | 12,50% | 15,30% | 15,74% | 15,23% | |||
6. | Openbare orde en veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | J | Jeugd en jeugdhulpverlening/ Jeugdcriminaliteit/ verwijzingen halt | Bureau Halt | 104 tov 134 landelijk | 136 tov 137 landelijk | 75 tov 131 landelijk | 64 tov 119 landelijk | ||
8. | Openbare orde en veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | J | zoek op winkeldiefstal | CBS | 0,0 tov 2,4 landelijk | 0,2 tov 2,3 landelijk | 0,4 tov 2,2 landelijk | 0,4 tov 2,2 landelijk | ||
9. | Openbare orde en veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | J | zoek op geweld | CBS | 3,3 tov 5,5 landelijk | 3,5 tov 5,3 landelijk | 2,9 tov 5,0 landelijk | 3,0 tov 4,8 landelijk | ||
10. | Openbare orde en veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | J | zoek op diefstal | CBS | 3,1 tov 3,8 landelijk | 2,5 tov 3,3 landelijk | 1,5 tov 2,9 landelijk | 1,5 tov 2,5 landelijk | ||
11. | Openbare orde en veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | J | zoeken op vernieling | CBS | 3,8 tov 7,3 landelijk | 4,0 tov 6,8 landelijk | 3,4 tov 6,0 landelijk | 2,5 tov 5,4 landelijk | ||
14. | Economische ontwikkeling | Functiemenging | % | J | zoek op functiemenging | LISA | 44,1% tov 52,0% landelijk | 44,0% tov 52,2% landelijk | 44,0% tov 52,4% landelijk | 44,7% tov 52,8% landelijk | ||
16. | Economische ontwikkeling | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | J | thema bedrijvigheid en economie | LISA | 137,8 tov 113,7 landelijk | 141,7 tov 117,8 landelijk | 142,5 tov 120,3 landelijk | 147,2 tov 125,0 landelijk | ||
17. | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | J | zoeken op verzuim | DUO | 1,65 tov 2,34 landelijk | 3,29 tov 1,81 landelijk | 4,99 tov 1,82 landelijk | 1,80 tov 1,91 landelijk | ||
18. | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | J | zoeken op verzuim | DUO | 22,62 tov 28,65 landelijk | 20,47 tov 26,58 landelijk | 9,04 tov 26,58 landelijk | 12,80 tov 23,28 landelijk | ||
19. | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | J | zoeken op mbo | Ingrado | 1,3% tov 1,7% landelijk | 1,2% tov 1,7% landelijk | 1,2% tov 1,8% landelijk | 0,7% tov 1,9% landelijk | ||
20. | Sportbeleid en activering | Niet sporters | % | J | zoek op sporters | RIVM | 57,1% tov 48,7% landelijk | |||||
21. | Arbeids-participatie | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | J | zoeken op banen | LISA | 407,5 tov 642,5 landelijk | 406,3 tov 647,6 landelijk | 405,3 tov 652,9 landelijk | 420,1 tov 663,0 landelijk | ||
22. | Geëscaleerde zorg 18- | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | J | product/ Besluit Begroting en Verantwoording | Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel | 1,0% tov 1,45% landelijk | |||||
23. | Maatwerkdienst-verlening 18- | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | J | zoeken op kinderen of armoede | Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel | 2,52% tov 6,58% landelijk | |||||
24. | Arbeids-participatie | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | J | zoeken op netto arbeidsparticipatie | CBS | 66,3% tov 65,4% landelijk | 66,9% tov 65,8% landelijk | 67,7% tov 66,6% landelijk | 68,7% tov 67,8% landelijk | ||
26. | Inkomens-regelingen | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | J | thema jeugd en jeugdhulpverlening | Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel | 1,41% tov 1,52% landelijk | |||||
27. | Inkomens-regelingen | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | J | zoek op bijstandsuitkering | CBS | 13,6 tov 40,5 tov landelijk | 14,0 tov 41,3 tov landelijk | 14,4 tov 41,9 tov landelijk | 13,8 tov 40,1 tov landelijk | ||
27. | Inkomens-regelingen | Huishoudens met een bijstandsuitkering | (% t.o.v. totaal huishoudens) | J | zoek op bijstandsuitkering | CBS | 1,7% tov 5,5% landelijk | 1,8% tov 5,6% landelijk | 2,2% tov 5,7% landelijk | 1,9% tov 5,5% landelijk | 1,9% tov 5,3% landelijk | |
28. | Arbeidsparticipatie | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 1.000 inwoners van 15 – 65 jaar | J | zoek op re-integratie | CBS | 4,7 tov 31,2 landelijk | 4,7 tov 25,5 landelijk | 7,0 tov 27,1 landelijk | 10,0 tov 30,5 landelijk | ||
29. | Maatwerkdienst-verlening 18- | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | J | zoeken op jeugdhulp | CBS | 8,8% tov 10,0% landelijk | 10,0% tov 10,8% landelijk | 9,7% tov 11,2% landelijk | 11,1% tov 11,7% landelijk | ||
30. | Geëscaleerde zorg 18- | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | J | zoeken op jeugdbescherming | CBS | 1,0% tov 1,2% landelijk | 0,8% tov 1,2% landelijk | 0,8% tov 1,2% landelijk | 1,2% tov 1,2% landelijk | ||
31. | Geëscaleerde zorg 18- | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | J | zoeken op jeugdreclassering | CBS | 0,3% tov 0,5% landelijk | 0,3% tov 0,4% landelijk | ||||
32. | Maatwerkvoor-zieningen (WMO) | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 1.000 inwoners | J | zoeken maatwerkarrangement | GMSD | 23 tov 62 landelijk | |||||
33. | Afval | Omvang huishoudelijk restafval | Kg/inwoner | J | zoeken op huishoudelijk restafval | CBS | 121 kg tov 200 kg landelijk | 118 kg tov 189 kg landelijk | 119 kg tov 174 kg landelijk | |||
34. | Milieubeheer | Hernieuwbare elektriciteit | % | J | zoeken op hernieuwbare elektriciteit | RWS | 44,8% tov landelijk 13,7% | u3rhooff: | 46,6% tov landelijk 16,9% | |||
35. | OZB Woningen | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | J | zoeken op WOZ/ kies "gemiddelde woz waarde woningen | CBS | €276.000 tov €206.000 landelijk | €271.000 tov €209.000 landelijk | €278.000 tov €216.000 landelijk | €284.000 tov €230.000 landelijk | ||
36. | Wonen en bouwen | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | J | Bouwen en wonen / woningmarkt/ nieuwbouw | Basisregistratie adressen en gebouwen | 8,8 tov 7,2 landelijk | |||||
37. | Wonen en bouwen | Demografische druk | % | J | Bouwen en wonen / bevolking/ demografische druk | CBS | 70,0% tov 67,9% landelijk | 70,9% tov 68,5% landelijk | 72,0% tov 69,0% landelijk | 72,7% tov 69,6% landelijk | 73,0% tov 69,8% landelijk | |
38. | Wonen en bouwen | Gemeentelijke woonlasten een-persoonshuishouden | In Euro’s | J | zoeken op woonlasten | COELO | €698 tov €637 landelijk | €707 tov €651 landelijk | €735 tov €644 landelijk | €767 tov €649 landelijk | €817 tov €669 landelijk | |
39. | Wonen en bouwen | Gemeentelijke woonlasten meer-persoonshuishouden | In Euro’s | J | zoeken op woonlasten | COELO | €752 tov €709 landelijk | €759 tov €723 landelijk | €786 tov €723 landelijk | €803 tov €721 landelijk | €852 tov €739 landelijk |
TOELICHTING |
---|
Inleiding |
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 (Stb. 101) zijn provincies en gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting (artikel 8, tweede lid, van het BBV), en in de programmaverantwoording (artikel 25, tweede lid, van het BBV) in het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat staten- en raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Omdat het wenselijk is de resultaten van gemeenten te kunnen vergelijken worden de indicatoren die ten minste moeten worden gebruikt, opgenomen in een bijlage bij een ministeriële regeling, in casu behorende bij artikel 1 van deze regeling. Indien gemeenten daarnaast nog gebruik willen maken van andere indicatoren staat het hen vrij die naast de verplichte indicatoren in de programma’s en programmaverantwoording op te nemen. Omdat de beleidsindicatoren voor provincies nog niet in een ministeriële regeling kunnen worden vastgesteld, zullen provincies in 2017 gebruik maken van zelfgekozen beleidsindicatoren. |
Beleidsindicatoren voor gemeenten |
Voor de gemeenten is door de Vereniging Nederlandse Gemeenten VNG en Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING), met raadpleging van enkele gemeenten, een lijst van indicatoren ontwikkeld en samengesteld. Daarbij golden een aantal belangrijke uitgangspunten: |
|
|
|
|
|
|
|
Omdat er voor gekozen is om voor de indicatoren aan te sluiten bij reeds bestaande bronnen is de informatie voor de indicatoren voor alle gemeenten beschikbaar en toegankelijk. Via de website ‘waarstaatjegemeente.nl’ zijn alle gegevens voor het opnemen van de indicatoren eenvoudig en in één keer te downloaden. Via deze website zal ook meer achtergrondinformatie over de gekozen indicatoren worden gegeven en de bronnen. Niet alle gegevens en informatie die via de beleidsindicatoren in de programma’s en programmaverantwoording moet worden opgenomen worden via een bronhouder ontsloten. Voor de beleidsindicatoren in het taakveld ‘bestuur en ondersteuning’ beschikt de gemeente zelf over de informatie. |
Hardheidsclausule |
In enkele gevallen, bijvoorbeeld voor de beleidsindicatoren voor het taakveld ‘verkeer en vervoer’, kan de bronhouder de gegevens niet aan alle gemeenten verstrekken. In dat geval hoeft de gemeente geen extra inspanning te leveren om de gegevens alsnog te verkrijgen omdat die gemeente dan een extra informatie uitvraag zou moeten doen. Indien een dergelijke situatie zich voor doet hoeft, ingevolge artikel 2 van deze regeling, de gemeente de betreffende beleidsindicator niet in de begroting en jaarrekening op te nemen, maar wordt opgenomen dat de gegevens hiervoor niet beschikbaar zijn. Deze zogeheten hardheidsclausule is niet van toepassing op de beleidsindicatoren waarbij de gegevens niet door een bronhouder (of andere derde) aan de gemeenten wordt verstrekt. Dat betekent dat voor het taakveld ‘bestuur en ondersteuning’ de hardheidsclausule niet van toepassing is. Deze informatie wordt immers niet door een bronhouder verstrekt, maar betreft informatie waarover de gemeenten zelf beschikken. Het is daarom niet noodzakelijk dat de hardheidsclausule hierop van toepassing is. |
Administratieve lasten |
Omdat de gemeenten gebruik kunnen maken van de informatie die reeds door verschillende bronhouders wordt verzameld en deze informatie in een keer (via de website ‘waar staat je gemeente nu’) kunnen worden gedownload zijn de bestuurlijke administratieve lasten van de regeling miniem. |