Taakvelden
Taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven)
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Zie taakveld ruimtelijk ordening
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
3.590
856
707
114
777
59
Baten
-3.536
-719
-666
-72
-739
-24
Saldo taakveld
54
136
41
43
38
35
Saldo taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven)
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen af.
66 V
We verwachten dat project Teisterbant in 2020 wordt gestart. De grootste kosten zijn kosten bouwrijp maken die voor de fluctuatie zorgt de komende jaren.
83 V
592 V
661 N
717 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
We verwachten dat project Teisterbant in 2020 wordt gestart. In 2021 en 2022 verwachten we opbrengsten uit grond verkopen. De te verwachten kosten en opbrengsten verrekenen we met de boekwaarde tot het moment dat de we grondexploitatie afsluiten.
53 N
594 N
666 V
714 N
Diverse kleine verschillen
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
95 V
2 N
5 V
3 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Onderwijshuisvesting
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Om het IHP in de toekomst te kunnen realiseren, zijn er afhankelijk van de beleidskeuzes die gemaakt worden extra substantiële financiële middelen nodig. Ook bestaat de kans dat de verwerving van strategische gronden voor de uitvoering noodzakelijk is, omdat de beoogde locaties qua grondoppervlak niet toereikend lijken te zijn. In de begroting 2020 kunnen we deze risico's nog niet kwantificeren, maar we noemen ze wel als belangrijke verwachte ontwikkeling. Zodra de beleidskaders door de raad worden vastgesteld kunnen we de reële kosten opnemen in de begroting.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.003
998
1.020
988
980
975
Baten
-94
-521
-33
-33
-33
-33
Saldo taakveld
909
478
987
955
948
943
Saldo taakveld Onderwijshuisvesting (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Onderwijshuisvesting
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen toe.
20 N
In 2020 vallen de exploitatielasten van de openbare basisschool in Erichem vrij in verband met verkoop in 2019.
18 V
In 2020 vallen de exploitatielasten van de gymzaal Eck en Wiel vrij vanwege de bouw van de sportaccommodatie in Maurik.
45 V
In 2020 vallen de eenmalige kosten in 2019 voor de eerste inrichting bij de bijzondere basisschool in Lienden vrij.
23 V
Laatste jaar van afschrijving van de bouw van de openbare basisschool in Rijswijk.
0
19 V
Eerste jaar van afschrijven van de sportaccommodatie in Maurik.
89 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
In 2019 is de eenmalige verkoopopbrengst ontvangen van de openbare basisschool in Erichem.
475 N
Diverse kleine verschillen
11 N
13 V
7 V
6 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
509 N
32 V
7 V
6 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Wonen en bouwen
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Belangrijke ontwikkelingen in het komend jaar zijn:
- Een belangrijk toekomstig thema voor de ODR is de Omgevingswet. De Omgevingswet zal invloed hebben op het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat er veranderingen in de uitvoering van dit beleid zullen zijn. In de aanloop naar de Omgevingswet zullen we nauw moeten samenwerken met de ODR om deze veranderingen vorm te geven.
- De markt verandert voortdurend. Momenteel trekt de economie aan en stijgen daarmee de bouwactiviteiten. Dit betekent meer werk voor de ODR. Wij zien dit ook terug in stijgende legesinkomsten. De ODR moet flexibel inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Deze ontwikkelingen vangt zij op door het instellen van een zogenaamde “flexibele schil” van ingehuurde medewerkers.
- De ODR bestaat ruim 5 jaar. Voor de ODR een goed moment om opnieuw te kijken naar de missie en visie van de ODR. Past deze nog bij de tijd, trends en ontwikkelingen die er op ons af komen? Om antwoord te geven op deze vraag is de ODR gestart met een koerstraject voor de periode 2020-2025. Deze wordt ook aangeboden aan de raad.
- Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State een besluit genomen over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Als gevolg hiervan mogen veel vergunningen niet worden verleend. Op 16 september 2019 is er een goedgekeurd rekeninstrument voor stikstof gepresenteerd, de vernieuwde Aerius calculator. Indien deze rekenmethode wordt toegepast en er uit blijkt dat er geen stikstof depositie ontstaat, dan kunnen vergunningen op basis hiervan worden verleend. Daarnaast heeft de provincie op 11 oktober 2019 beleidsregels bekendgemaakt met meer richtlijnen voor vergunningverleners. De verwachting is dat de komende tijd meer ontwikkelingen zullen volgen.
- De vernieuwde woonvisie wordt in 2020 aangeboden aan de raad.
- In juli 2018 bracht de rijksoverheid het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid uit. Gemeenten kunnen dat beleidskader gebruiken om een woonwagen- en standplaatsenbeleid te maken dat in lijn is met het mensenrechtelijk kader voor de culturele identiteit van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Met de regio geven we hier invulling aan door in 2020 een onderzoek naar de behoefte van woonwagenstandplaatsen uit te voeren en daarna afspraken te maken over de invulling van het beleid.
- Bij veel ondernemers in de gemeente Buren zijn buitenlandse arbeidskrachten werkzaam. Een goede en veilige huisvesting van die arbeidskrachten is daarbij van belang. In 2020 gaan we verder met het uitwerken van beleid voor de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten als pilot voor de invoering van de Omgevingswet (leren van dit proces en ervaringen benutten). We besteden daarbij veel aandacht aan het draagvlak voor die huisvesting bij ondernemers, buitenlandse arbeidskrachten en inwoners. Daarmee scheppen we de randvoorwaarden die nodig zijn om goede en veilige huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten te realiseren in onze gemeente.
Belangrijkste risico's voor het komend jaar zijn:
- De samenvoeging van de gemeenten Neerijnen, Geldermalsen en Lingewaal tot de nieuwe gemeente West Betuwe per 1 januari 2019 heeft gevolgen voor het werk van de ODR. Op dit moment is nog onduidelijk of de gemeente West Betuwe haar taken in 2020 terugneemt.
- De beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel en de tariefstijging van inhuurkrachten.
- De gevolgen van de Omgevingswet en de ontwikkelingen rondom de privatisering Bouwtoezicht zijn ontwikkelingen die er op termijn toe kunnen leiden dat er een verschuiving komt naar de private markt.
Kengetallen en indicatoren
Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2020 de opgelegde taken binnen budget en kwalitatief goed heeft uitgevoerd.
De ODR is in samenwerking met de opdrachtgevers bezig met verbetering van de kwaliteit en trekt daar 5% van haar budget voor uit. Belangrijke resultaten worden gedeeld met het college.
Belangrijk aandachtspunt in 2019 was de aandacht voor klantgerichtheid. Wij zijn tevreden als inwoners in 2020 het gevoel hebben dat ze bij de ODR terecht kunnen en dat ze gehoord worden.Wij hebben met de ODR afgesproken dat zij rapporteren op basis van de volgende Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s). Dit gebeurt drie keer per jaar in de managementrapportages en de jaarrekening.
Binnen de budgetten van de strategische opgaven maken wij budget vrij voor duurzaamheid. Vooralsnog lijkt dit onvoldoende. Een aantal kosten kunnen we voor 2020 en verder nog niet kwantificeren. Wij zullen u in 2020 separaat voorstellen als er budget nodig is.
Omschrijving KPI’s
% actuele milieuvergunningen (op basis van leeftijd)
% tijdigheid, vergunningen
% van geplande bezoeken afgezet tegen geplande aantallen werkprogramma (bouw)
% van geplande bezoeken afgezet tegen geplande aantallen werkprogramma (milieu)
% klachten dat binnen 2 weken in behandeling is genomen en de vervolgactie is bepaald
% van herstelde overtredingen na vooraankondiging
% van herstelde overtredingen na handhavingsbesluit
% beschikkingen, dat overeind blijft in juridische procedures
% externe adviezen, dat binnen de afgesproken termijn geleverd is
% geleverde producten / begrote producten
% gerealiseerde uren/begrote uren
% overhead/totale kostenKlik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
2.572
2.569
2.538
2.525
2.523
2.523
Baten
-1.287
-1.070
-1.017
-1.007
-997
-987
Saldo taakveld
1.286
1.499
1.521
1.519
1.526
1.536
Saldo taakveld Wonen en bouwen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Wonen en bouwen
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen af.
88 V
De bijdrage aan de ODR vanaf 2020 is gestegen.
68 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
In 2020 vallen de eenmalig hogere baten in 2019 vrij vanwege de teruggave van het resultaat 2018 van de ODR.
53 N
Diverse kleine verschillen
11 V
2 N
7 N
10 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
22 V
2 N
7 N
10 N
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Economische ontwikkeling
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Doejenburg II, fase 2. Het Regionale programma bedrijventerreinen wordt naar verwachting in het 4e kwartaal 2019 door de gemeenteraad vastgesteld. De verwachting is dat de tweede 6 hectaren uitgegeven mogen worden. De voorziening van rond € 10 miljoen komt vrij bij verkopen van bedrijfskavels in deze tweede fase.
De bij de kadernota 2020 aangenomen motie stimuleren lokale economie zullen we in uitvoering nemen.Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
219
194
214
202
200
200
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
219
194
214
202
200
200
Saldo taakveld Economische ontwikkeling (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Economische ontwikkeling
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
20 N
12 V
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
20 N
12 V
2 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In 2020 presenteren we aan de raad de nieuwe mobiliteitsvisie, welke onderdeel is van het nieuwe GVVP. Hierin worden de wensen van zowel inwoners als van college en raad meegenomen. Dit levert input voor de nieuwe beheerplannen, die we eveneens in 2020 aan de raad voorleggen.
In de begroting 2020 zijn eventuele gekozen maatregelen niet financieel ingerekend.We zien een ontwikkeling om lichtmasten en andere gemeentelijk objecten in de buitenruimte te gebruiken om het 5G netwerk uit te rollen. Vanuit de telecomwetgeving is er de wens om minder antennes te plaatsen en toch een goede netwerkdichtheid te hebben. Momenteel ligt er een wetsvoorstel om hiervoor gebruik te maken van gemeentelijke objecten zoals lichtmasten.
Gevolg is dat wij minder zeggenschap hebben over de lichtmast. Andere partijen kunnen dan besluiten nemen die wijzigingen geven in onze buitenruimte.In het buitengebied worden in 2019 de nodige werkzaamheden uitgevoerd in de bermen door de aanleg van glasvezel. Om de wegen en bermen op een goede manier in stand te houden is het denkbaar dat er meer beschoeiing geplaatst moet worden. Dit kan extra uitgaven in aanleg en onderhoud met zich meebrengen. Deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting 2020.
Momenteel worden op de armaturen van onze lichtmasten steeds vaker connectoren gebouwd.
Hierop kunnen diverse zaken worden aangesloten zoals bewegingsmelders, verkeerstellers, camera's, et cetera. Vooralsnog maken we geen gebruik van extra zaken aan de lichtmast, maar de armaturen worden deels al wel (standaard) van een zogenaamde zhaga connector voorzien.Het plaatsen van kunststof beschoeiing is ons goed bevallen. De extra kosten zijn minimaal, maar uitvoeringstechnisch kan een en ander nog verbeterd worden. In de toekomst plaatsen we bij lagere beschoeiingen de kunststof variant. Doorontwikkeling is denkbaar om ook de hogere beschoeiingen in kunststof uit te gaan voeren.
Door het rehabiliteren van wegen uit te stellen gaan de kosten groot onderhoud van wegen omhoog.
In de Startnotitie klimaatvisie gemeente Buren staan de internationale afspraken over de vermindering van de CO2-uitstoot. In de uitvoering zal moeten blijken hoe die worden ingevuld en wat daar de financiële gevolgen van zijn.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
4.996
5.022
5.139
5.139
5.138
5.138
Baten
-198
-81
-88
-88
-88
-88
Saldo taakveld
4.798
4.942
5.051
5.051
5.050
5.050
Saldo taakveld Verkeer en vervoer (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Verkeer en vervoer
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De storting in de voorziening wegen, openbare verlichting en civiele kunstwerken is aangepast met prijsindexering en areaaluitbreiding als gevolg van opgeleverde nieuwbouwprojecten.
101 N
Het beheer van de openbare ruimte door de Avri is als gevolg van marktwerking gestegen.
83 N
Het te betalen bedrag aan belasting Water Systeem Heffing Eigenaren (WSHE) is lager dan voorgaande jaren naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad.
De WSHE die was opgelegd betreffen voor een groot deel ongebouwde percelen. In 2018 vielen deze onder de classificatie wegen en om deze reden werd een hoog tarief WSHE opgelegd. De onverharde gedeelten van de openbare weg, welke dienstbaar zijn aan de openbare weg, mogen niet meer tegen het hogere hoger tarief belast worden. Het lagere tarief zorgt voor dit voordeel.75 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
109 N
0
1 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Sportaccommodaties
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Vanwege het amendement dat de raad heeft aangenomen in juli 2019, is het bij het opstellen van de begroting voor 2020 is het ongewis of en zo ja, wanneer en in welke vorm er een binnensportvoorziening komt in Maurik. In de nu voorliggende begroting is een krediet gereserveerd van € 3,5 miljoen. De kapitaallasten van € 98.000 (€ 89.000 afschrijving en € 9.000 rente) zijn hiermee gedekt. Het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde krediet is inclusief BTW. We lopen hierdoor geen BTW risico. We declareren de BTW wel bij de SPUK-regeling. Hiermee proberen we de kosten te verlagen.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
226
605
325
318
304
304
Baten
-1
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
225
605
325
318
304
304
Saldo taakveld Sportaccommodaties (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Sportaccommodaties
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
In 2019 is de bijdrage aan BZS betaald voor het vervangen van de toplaag van het kunstgrasveld. In 2020 vervallen deze kosten.
200 V
In 2019 nam de gemeenteraad het besluit om de Burense voetbalverenigingen te privatiseren. In 2019 zijn eenmalige kosten beschikbaar gesteld voor opstart kosten en wegwerken van achterstallig onderhoud. In 2020 vervallen deze kosten.
77 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
3 V
7 V
14 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
280 V
7 V
14 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In de begroting 2020 is geen budget opgenomen voor vervanging openbaar groen. In 2020 bieden we de gemeenteraad een geactualiseerd beleidsplan openbaar groen aan, waarin we een advies opnemen om gelden te reserveren om te komen tot een duurzame en robuuste groene openbare ruimte.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.963
2.120
2.251
2.227
2.210
2.216
Baten
-10
-22
-8
-8
-8
-8
Saldo taakveld
1.954
2.098
2.243
2.219
2.202
2.208
Saldo taakveld Openb. groen en (openlucht) recreatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Het beheer van de openbare ruimte door de Avri is als gevolg van marktwerking gestegen.
298 N
In 2018 besloot de gemeenteraad (RV/18/00880) om het restant budget voor de voetgangersbrug en een gedeelte van het budget voor het (groen)beheer voor het plantsoen in Buren in te zetten voor het opwaarderen van de entree van het plantsoen. Dit bedrag is opgenomen in 2019 en valt vrij in 2020.
50 V
In 2019 is door de gemeenteraad via een tweemaandsrapportage budget beschikbaar gesteld voor een contractregisseur Avri. Verder is in de begroting 2019 eenmalig geld beschikbaar gesteld voor een gemeentelijk groen- en bomenbeleidsplan. In 2020 vallen deze kosten vrij.
61 V
Als nieuw beleid bij de begroting 2018 stelde de gemeenteraad extra geld beschikbaar voor het beheer van de essen als gevolg van de essentaksterfte. Dit betreft een aflopend budget.
39 V
14 V
22 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
3 V
10 V
5 N
6 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
145 N
24 V
17 V
6 N
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Beheer overige gebouwen/gronden
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Als gemeente hebben we momenteel niet tot nauwelijks strategische grondposities. Voor de langere termijn kan het risicovol zijn, omdat het op gespannen voet kan staan met beleidsdoelstellingen (bijvoorbeeld IHP, sociale woningbouw, bedrijventerreinen).
Verduurzaming van ons vastgoed is een belangrijke ontwikkeling voor de komende jaren. Dit vergt financiële investeringen die nog niet zijn begroot. De verduurzaming zal ook voordelen opleveren, bijvoorbeeld in het verbruik van energie. In 2020-2021 zal een Duurzaam MJOP aan de raad worden voorgelegd. Belangrijke input voor de Duurzaam MJOP zijn de zogenaamde energiescans die in 2019 worden uitgevoerd.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
895
1.040
674
674
674
674
Baten
-277
-201
-177
-177
-177
-177
Saldo taakveld
618
840
497
497
497
497
Saldo taakveld Beheer ov.gebouwen/gronden (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Beheer overige gebouwen/gronden
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen toe.
51 N
In 2020 vervallen de eenmalige kosten uit 2019 voor de nota grondbeleid.
165 V
In 2020 vervallen de eenmalige kosten uit 2019 om panden en/of gronden verkoop gereed te maken.
23 V
In 2020 vervallen de eenmalige kosten uit 2019 voor de sloop van 't Klokhuis en Maurik en eenmalige kosten om het pand in goede staat te houden.
243 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Eenmalig hogere verkoopopbrengsten van panden in 2019. Deze opbrengst vervalt in 2020.
24 N
Diverse kleine verschillen
13 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
343 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Ruimtelijke Ordening
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Sinds 2015 werkt de overheid met PAS (het Programma Aanpak Stikstof) om de hoeveelheid stikstof in de natuur te verminderen en toch economische ontwikkelingen mogelijk te maken. Wie iets wil ondernemen waardoor stikstof terecht komt in een Natura 2000-gebied (beschermd natuurgebied), kan hiervan gebruikmaken. Met PAS kunnen stikstofemissies van nieuwe activiteiten worden beoordeeld, rekening houdend met toekomstige emissieverlagingen en zeer kleine emissies. Voor de geringe emissies is geen vergunning nodig. De stikstofuitstoot van economische ontwikkelingen zijn berekend met het computerprogramma AERIUS Calculator.
Op 29 mei 2019 oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het Programma Aanpak Stikstof niet meer gebruikt mag worden als basis voor toestemmingverlening. Op basis van het PAS wordt vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden, alvast toestemming gegeven voor activiteiten die mogelijk schadelijk zijn voor die gebieden. Omdat de in het PAS opgenomen maatregelen onvoldoende zekerheid bieden of de toekomstige positieve gevolgen zullen worden behaald, mag zo’n toestemming ‘vooraf’ op basis van het PAS niet (meer), aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. Daarnaast heeft de Raad van State geoordeeld dat de vrijstelling voor beweiden en bemesten in strijd is met de Habitatrichtlijn, omdat niet vooraf is uitgesloten dat de betrokken depositie van stikstof niet leidt tot aantasting van de natuur. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.
Door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit samen met de ministeries van IenW, BZK, EZK, Defensie, de Unie van Waterschappen (UvW), de provincies en de VNG gewerkt aan een nieuw perspectief voor het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof. Dit nieuwe perspectief is de release van de Aerius Calculator op maandag 16 september 2019. Er waren in de afwezigheid van Aerius ook wel andere geschikte rekenmethoden beschikbaar, maar het grote verschil is dat Aerius door het Ministerie van LNV en de provincie Gelderland is goedgekeurd.
Ondanks deze berekeningsmethode (0,00 blijft 0,00) mag er nog steeds geen sprake zijn van een toename van stikstofdepositie in Natura 2000-gebied. Een stikstofdepositie groter dan 0,00 blijft problematisch. Wat Aerius wel biedt is een door het ministerie en provincie goedgekeurde methode om te berekenen of er sprake is van stikstofdepositie groter dan 0,00. Voor aanleg- en bouwvergunningen en bestemmingsplannen kan het een oplossing bieden op het moment dat de veroorzaakte stikstofdepositie 0,00 is en dus verwaarloosbaar geacht kan worden. Milieuvergunningen kunnen voorlopig nog niet verleend worden.
Hoe nu verder?
Bij aanleg- en bouwvergunningsaanvragen en het maken van bestemmingsplannen biedt Aerius Calculator soelaas op het moment dat de stikstofdepositie 0,00 is. De komende tijd zal moeten blijken hoeveel ruimte er nu daadwerkelijk is en wat 0,00 in praktijk betekent. Mogelijk biedt de nieuwe Aerius oplossingen voor de kleinere projecten als een enkele woning of voor projecten op een grotere afstand van Natura 2000. Het blijft voorlopig nog zoeken, maar het is een klein stapje in de goede richting.De praktijk leert ons inmiddels dat de actualiteit van nu, volgende week/maand zomaar anders kan zijn.
In de tussentijd kan het veel gevolgen hebben voor de legesinkomsten.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.004
1.432
1.488
1.308
904
903
Baten
-597
-146
-138
-136
-125
-125
Saldo taakveld
407
1.286
1.350
1.173
779
778
Saldo taakveld Ruimtelijke Ordening (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Ruimtelijke Ordening
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen toe.
192 N
In 2020 en 2021 actualiseren we alle bestemmingsplannen in het kader van de Omgevingswet. Dit leidt tot extra kosten in deze jaren. Voor deze actualisatie is gespaard en eenzelfde bedrag onttrekken we uit de reserve overlopende posten.
69 N
15 V
99 V
In 2019 stelde de gemeenteraad eenmalig budget beschikbaar voor inhuur om particuliere initiatieven op te kunnen pakken. Dit geld valt vrij in 2020.
35 V
In 2019 t/m 2021 in eenmalig geld beschikbaar gesteld voor de Omgevingswet. In 2019 en 2020 € 65.000 voor een projectregisseur en in 2019 t/m 2021 ruim € 1 miljoen aan projectkosten voor de implementatie van de wet.
25 V
140 V
285 V
Bij de jaarrekening 2018 stemde de gemeenteraad in om € 120.000 voor het project de Voorstraat in Lienden over te hevelen naar 2019. Dit eenmalige budget valt in 2020 vrij.
120 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
17 V
22 V
10 V
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
64 N
177 V
394 V
1 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Openbare orde en veiligheid
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Iedere gemeente staat voor de opgave een sluitend vangnet te realiseren. Ieder mogelijk probleem op
het snijvlak van zorg en veiligheid moeten we als gemeente oplossen. Samen met onze (zorg)
partners moeten we werken aan integrale oplossingen. We investeren in het maken van goede en
soms nieuwe verbindingen.Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
254
287
363
362
361
361
Baten
-27
-29
-29
-29
-29
-29
Saldo taakveld
227
258
335
334
333
333
Saldo taakveld Openbare orde en veiligheid (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Openbare orde en veiligheid
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen toe.
77 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
1 V
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
77 N
1 V
1 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Economische promotie
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
80
202
115
108
107
104
Baten
-231
-188
-220
-220
-220
-220
Saldo taakveld
-151
14
-105
-112
-113
-116
Saldo taakveld Economische promotie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Economische promotie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Als nieuw beleid bij de begroting 2018 stelde de gemeenteraad eenmalig € 25.000 voor een visie op de stad Buren en € 35.000 voor de viering van 625 jaar Buren. Dit eenmalige budget valt in 2020 vrij.
60 V
Als nieuw beleid bij de begroting 2019 stelde de gemeenteraad
€ 33.000 beschikbaar voor het doorontwikkelen van het fietsenroutenetwerk in Rivierenland. Dit eenmalige budget valt in 2020 vrij.33 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Als gevolg van een toename van het aantal overnachtingen stijgt de opbrengst toeristenbelasting.
32 V
Diverse kleine verschillen
6 N
7 V
1 V
3 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
119 V
7 V
1 V
3 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Musea
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
12
12
12
12
12
12
Baten
-1
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
11
12
12
12
12
12
Saldo taakveld Musea (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Musea
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
0
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Cultureel erfgoed
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
199
191
210
210
210
209
Baten
-77
-67
-83
-83
-83
-83
Saldo taakveld
122
124
128
128
128
126
Saldo taakveld Cultureel erfgoed (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Cultureel erfgoed
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
4 N
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
4 N
0
0
2 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Begraafplaatsen
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Eind 2019 bieden we de raad het geactualiseerde beleidsplan begraafplaatsen aan. Hierin geven we een aantal adviezen om verdere uitputting van de voorziening te voorkomen. Ook benoemen we een aantal zoekrichtingen dat begraven in onze gemeente aantrekkelijker maakt. Ook leggen we de gemeenteraad een aantal opties voor over het onderhoud en beheer van onze begraafplaatsen en gebouwen. Eventuele investeringen zijn niet meegenomen in de begroting van 2020.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
372
347
331
331
329
329
Baten
-386
-389
-365
-364
-363
-363
Saldo taakveld
-14
-43
-34
-34
-34
-34
Saldo taakveld Begraafplaatsen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Begraafplaatsen
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
9 N
0
0
0
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
9 N
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Portefeuillehouder S.T. Klein - De Jong
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.988
1.021
1.460
111
111
111
Baten
-1.681
-861
-1.400
-55
-55
-55
Saldo taakveld
307
160
59
56
56
56
Saldo taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
In 2020 is de planning dat we kosten maken voor de laatste fase bouwrijpmaken van de eerste 6 ha op Doejenburg II.
442 N
1.349V
Baten (Nadeel / Voordeel):
In 2020 is de planning de laatste kavels van de eerste 6 ha te verkopen op Doejenburg II.
539 V
1.345N
Diverse kleine verschillen
4 V
1 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
101 V
3 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Afval
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen in 2020 zijn:
- In 2019 is het omgekeerd inzamelen ingevoerd: inwoners brengen restafval naar ondergrondse containers. Hiermee is het serviceniveau op het gebied van restafval veranderd met als doel de hoeveelheid restafval per persoon per jaar terug te brengen.
- Transitie naar een ‘social enterprise’; een organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft.
- De vorming van de gemeente West Betuwe per 1 januari 2019 heeft consequenties voor de samenwerking met Avri. West Betuwe heeft besloten om haar IBOR taken ook bij Avri te beleggen.
- De verwachting is dat de afvalstoffenheffing als gevolg van tegenvallers in de markt in 2020 zal stijgen.
De belangrijkste risico's in 2020 zijn:
- In de begroting 2020 is de ratio Weerstandsvermogen: 0,3 (ruim onvoldoende). In de meerjarenbegroting wordt wel rekening gehouden met een stijging van de ratio naar 1,1 (voldoende) in 2022. Omdat de ratio onvoldoende is in 2019, reserveren we een extra bedrag in ons weerstandsvermogen.
- De veranderde focus naar inzameling van grondstoffen brengt risico’s met zich mee, bijvoorbeeld de gevolgen van de onzekerheid van scheidingsgedrag en de juridische kosten door de aan Avri toegewezen bevoegdheid voor het aanwijzen van de locaties van inzamelmiddelen.
- De begroting 2020 van Avri geeft verder aan dat er financiële risico's zijn bij de vergoeding voor kunststof verpakkingsmateriaal en bij bezettingsproblematiek bij chauffeurs.
Kengetallen en indicatoren
- 60 kg restafval per persoon per jaar in 2020
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.734
1.788
2.091
2.086
2.085
2.085
Baten
-1.964
-2.016
-2.335
-2.335
-2.335
-2.335
Saldo taakveld
-229
-228
-244
-250
-250
-250
Saldo taakveld Afval (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Afval
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De kosten voor het inzamelen van afval en het verwerken daarvan zijn gestegen.
284 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
De opbrengst afvalstoffenheffing is gestegen.
Het positieve resultaat 2020 ten opzicht van 2019 ontstaat doordat we als gemeente de BTW op de gestegen kosten kunnen terugvragen. Het betreft dus een toename van het BTW voordeel.319 V
Diverse kleine verschillen
19 N
6 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
16 V
6 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Crisisbeheersing en Brandweer
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Binnen het werkgebied van de veiligheidsregio is de brandweerzorg risico gestuurd ingericht. Het uitgangspunt dat de inwoner de snelste hulp krijgt tijdens een incident is hiermee gegarandeerd.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
2.039
2.058
2.135
2.163
2.163
2.147
Baten
0
0
-20
-20
-20
-20
Saldo taakveld
2.039
2.058
2.115
2.143
2.143
2.127
Saldo taakveld Crisisbeheersing en Brandweer (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Crisisbeheersing en Brandweer
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De stijging is een gevolg van de hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.
87 N
28 N
16 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
30 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
57 N
28 N
0
16 V
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Openbaar vervoer
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
4
3
6
6
6
6
Baten
-17
-17
-17
-17
-17
-17
Saldo taakveld
-13
-13
-11
-11
-11
-11
Saldo taakveld Openbaar vervoer (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Openbaar vervoer
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
2 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
2 N
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Riolering
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De uitkomsten van de zogenaamde klimaatstresstesten moeten nog vertaald worden naar investeringsprogrammering.
In het kader van de energietransitie vraagt de regie op het beheer van de ondergrond (kabels, leidingen, riolering, etc) in de toekomst extra en wellicht andere aandacht.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
2.306
2.373
2.464
2.649
2.651
2.646
Baten
-2.653
-2.723
-2.819
-3.004
-3.006
-3.001
Saldo taakveld
-347
-349
-355
-355
-355
-355
Saldo taakveld Riolering (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Riolering
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
6 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
6 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Milieubeheer
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De uitvoering van de warmtevisie (na 2021 tot 2050) vraagt om een grote coördinerende inzet van de gemeente. Voor de uitvoering zal een projectorganisatie opgezet worden met een budget voor onderzoek, participatie en uitvoering.
De uitvoering van de energietransitie vraagt ook om een projectaanpak met voldoende uren en middelen. Deze zijn voor 2020 nog niet begroot.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
171
261
211
199
197
197
Baten
-73
-55
-55
-55
-55
-55
Saldo taakveld
97
206
156
144
142
142
Saldo taakveld Milieubeheer (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Milieubeheer
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Als nieuw beleid bij de begroting 2018 stelde de gemeenteraad voor 2018 (€ 14.000) en 2019 (€ 20.000) budget beschikbaar voor Klimaatadaptatie (Energieloket). De helft van het budget 2019 nemen we structureel in de begroting op.
10 V
Vanaf 2020 nemen we extra geld op de Energietransitie (Ontwikkelen ruimtelijk plan/ warmte visie € 25.000).
25 N
In 2019 is eenmalig extra budget voor zwerfafval (actie buurtjutters) opgenomen. Dit bedrag valt in 2020 vrij.
30 V
Als nieuw beleid bij de begroting 2019 stelde de gemeenteraad eenmalig € 40.000 beschikbaar voor het thema Klimaat en duurzaamheid. Dit budget vervalt in 2020.
40 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
5 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
50 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Parkeren
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1
26
1
1
1
1
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1
26
1
1
1
1
Saldo taakveld Parkeren (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Parkeren
(x € 1.000,-)Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
In 2020 vervalt het incidentele budget uit 2019 voor parkeermaatregelen in het stadje Buren.
25 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
25 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)