Taakvelden
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.259
1.528
1.518
1.418
1.416
1.416
Baten
0
-80
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.259
1.448
1.518
1.418
1.416
1.416
Saldo taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Ontwikkeling in het versterken van nulde- eerste lijn met subsidies: Opvoedcoach, Thuisbegeleiding , Netwerkondersteuning, Jongerencoaching via nieuw beleid 2019 om mogelijk kosten in de jeugdzorg te voorkomen.
25 N
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen af.
23 V
10 V
De methodiek wijzigt: de uitkering voor nieuwkomers wordt in de algemene uitkering verrekend en niet meer apart op dit taakveld.
140 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Diverse kleine verschillen bij subsidie Leefbaarheid.
17 V
30 V
Kerngericht werken staat centraal bij het college.
50 V
50 V
Diverse kleine verschillen
5 V
10 V
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
70 N
100 V
2 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Wijkteams
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De transformatie Sociaal Domein is één van de zes strategische opgaven. De raad stelt eind 2019 een nieuwe integrale visie vast, die van grote invloed is op de invulling van het taakveld Wijkteams. Niet zozeer voor de inhoud van de taken (want die zijn wettelijk vastgelegd), maar wel voor de manier waarop de gemeente invulling geeft aan de uitvoering van deze taken.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.003
1.119
1.137
1.123
1.121
1.121
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.003
1.119
1.137
1.123
1.121
1.121
Saldo taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Wijkteams
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
18 N
12 V
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
18 N
14 V
2 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Sportbeleid en activering
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
0
25
0
0
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
0
25
0
0
0
0
Saldo taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Sportbeleid en activering
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
De sportverenigingen hadden in 2019 een plan gemaakt om inwoners en scholen actief te betrekken bij bewegingsactiviteiten. Dit is 2020 bijna afgerond.
25 V
Diverse kleine verschillen
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
25 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Mensen wonen steeds langer zo zelfstandig mogelijk thuis. Ook tot op hoge leeftijd. We mogen verwachten dat mensen dan vaker een beroep gaan doen op de Wmo (maatwerkvoorzieningen), omdat hun vitaliteit en mobiliteit afneemt. Tegelijkertijd raken mensen steeds meer gewend aan het idee dat ze ook een eigen verantwoordelijkheid hebben, bijvoorbeeld waar het gaat om het tijdig aanpassen van de woning en buitenruimte.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
739
625
792
789
789
789
Baten
-24
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
715
625
792
789
789
789
Saldo taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Toename in de vraag naar woningaanpassingen o.a. omdat ouderen langer thuis blijven wonen.
113 N
Toename in de vraag naar vervoersvoorzieningen.
56 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
2 V
3 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
167 N
3 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Onze maatschappij wordt steeds complexer. Steeds meer mensen hebben moeite zich staande te houden en doen een beroep op de gemeente voor ondersteuning in hun gezin, bij opgroei- of opvoedingsproblemen. De kosten voor de Jeugdzorg lopen in het hele land op, zo ook in Buren. In 2018 zijn we geconfronteerd met flinke tekorten. De gemeente is immers verplicht om zorg in te zetten wanneer dat nodig wordt geacht. Ook als het budget daarvoor niet toereikend is.
Als gemeente willen we kunnen sturen op de toegang door efficiënt en effectief samen te werken met maatschappelijke partners. Doordat Stib het sociaal kernteam gaat ontwikkelen wordt een platform geboden aan samenwerking met de maatschappelijke partners. De verwachting is dat we meer grip kunnen krijgen op de toegang en beheersbaarheid van de uitgaven van het budget.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
5.749
4.623
5.694
4.938
4.942
4.943
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
5.749
4.623
5.694
4.938
4.942
4.943
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Kosten voor de individuele begeleiding van jongeren stijgen door een toename van verwijzingen en door de gemeente geïndiceerde zorg. Door een nieuw preventief jongeren beleid en het sociaal kernteam nemen de kosten mogelijk iets af.
Op basis van een extern onderzoek hebben we de kosten voor de Jeugdzorg in 2020 opgehoogd naar € 5.750.000. Een gedeelte van dit bedrag (€ 450.000) is verantwoord binnen taakveld Geëscaleerde zorg 18-.1.047 N
De kosten van Jeugdzorg dalen in 2021 door preventief beleid en de transitie sociaal domein. Mede op basis van een extern onderzoek hebben we de kosten voor de Jeugdzorg in 2021 verlaagd met € 750.000 naar € 5.000.000.
750 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
24 N
6 V
4 N
1 N
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
1.071 N
756 V
4 N
1 N
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het Integraal Huisvestingsplan vraagt om meerjarige investeringen om deze taak waar te maken. De oorsprong bevindt zich in de Burense visie op het kind, waarbij de ambitie vastgesteld is hoe we willen dat kinderen opgroeien in de gemeente.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
800
1.275
1.339
1.316
1.339
1.339
Baten
12
-470
-533
-521
-545
-545
Saldo taakveld
812
805
805
795
794
794
Saldo taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Toename in de kosten van leerlingen vervoer van (gehandicapten)kinderen naar school.
50 N
Voorschoolse voorzieningen peuters nemen toe o.a. ter preventie van onderwijsachterstanden.
36 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Er is voor de kosten van het project "Burense visie op het kind" voor twee jaar budget beschikbaar gesteld (2019 en 2020).
Er zijn dus geen structurele kosten daarna.40 V
Kosten voorschoolse voorzieningen voor peuters nemen af, Deze worden opgenomen in de reguliere budgetten.
55 V
Diverse kleine verschillen
5N
6 V
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
0
10 V
1 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Burgerzaken
Portefeuillehouder J.A. de Boer MSc
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Digitalisering blijft een belangrijke ontwikkeling en biedt onze inwoners meer keuzevrijheid. Dit vraagt om blijvende investeringen in apparatuur, nieuwe werkwijzen en communicatie. De komende jaren heeft iedere gemeente te maken met de zogenoemde 'documentendip'. Het aantal aanvragen reisdocumenten neemt de komende jaren aanzienlijk af.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/)
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
678
982
526
567
543
538
Baten
-482
-464
-290
-312
-242
-232
Saldo taakveld
195
518
237
256
301
307
Saldo taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Burgerzaken
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen af.
295 V
Lagere afdrachten aan het rijk van de rijbewijs-en
reisdocumenten.24 N
Het aantal verkiezingen en daarmee samenhangende kosten
zijn per jaar verschillend.68 V
31 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Lagere opbrengsten van de rijbewijzen en reisdocumenten in 2020, 2022 en 2023 en hogere opbrengsten in 2021 (inschatting van het aantallen documenten).
80 N
21 N
6 N
Diverse kleine verschillen
2 N
12 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
281 V
19 N
45 N
6 N
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Onze maatschappij wordt steeds complexer. Steeds meer mensen hebben moeite zich staande te houden en doen een beroep op de gemeente voor ondersteuning. Ook binnen de Wmo geldt dat de gemeente verplicht is zorg in te zetten wanneer dat nodig wordt geacht. Ook als het budget ontoereikend is. Om de kosten beheersbaar te houden investeert de gemeente in preventie (het voorkomen van problemen) en vroegsignalering (tijdig onderkennen van problemen, voordat ze verergeren en dure zorg noodzakelijk is).
De afgelopen jaren is er een trend te zien van een stijging in de uitgaven. Dit heeft een paar redenen. Door de vergrijzing stijgt het aantal inwoners dat een beroep doet op huishoudelijke hulp. Ook neemt de zorgzwaarte toe. Hierdoor zijn er meer en duurdere indicaties.
Een andere belangrijke reden voor extra budget voor huishoudelijke hulp is dat de tarieven voor huishoudelijke hulp de afgelopen jaren geen recht zouden hebben gedaan aan de feitelijke inschaling van medewerkers van de zorgaanbieders. Het tarief is in 2019 verhoogd en wordt voor 2020 tevens geïndexeerd. Door deze tariefswijziging bieden we reële, kostprijsgerelateerde tarieven. Een stijging van het tarief voor huishoudelijke hulp heeft tot gevolg dat er meer budget per indicatie benodigd is.
Een reden waardoor er extra budget is gereserveerd, is een stijging van het aantal Wmo-indicaties vanwege het abonnementstarief (=eigen bijdrage voor elke inwoner met een Wmo-indicatie verlaagd naar maximaal € 17,50 per vier weken in 2019 en maximaal € 19,- per maand vanaf 2020). Door extra budget te reserveren voor huishoudelijke hulp, wordt de verwachte toename aan indicaties huishoudelijke hulp (en andere Wmo- voorzieningen) beter opgevangen. De gedachte is dat cliënten eerst kiezen voor een voorliggende oplossing in plaats van maatwerk.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
2.842
2.460
2.670
2.654
2.653
2.653
Baten
-270
-273
-295
-295
-295
-295
Saldo taakveld
2.573
2.187
2.375
2.359
2.359
2.359
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De vraag naar huishoudelijke zorg neemt door o.a. de vergrijzing toe.
129 N
De vraag naar PGB/ WMO materieel maatwerkdienstverlening neemt o.a. door de vergrijzing toe.
189 N
De vraag naar dagbesteding en respijt zorg neemt o.a. door de vergrijzing ook toe.
85 N
De vraag naar een persoonsgebonden budget (PGB) ondersteunende begeleiding neemt af. We stimuleren (beleid) om gebruik te maken van de algemene voorzieningen.
25 V
Bij algemene maatwerkdienstverlening neemt de vraag af.
202 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
12 N
16 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
188 N
16 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18-
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Onder dit taakveld vallen uitsluitend de zeer specialistische vormen van Jeugdzorg: jeugdbescherming en jeugdreclassering. Voor het leveren van deze zorg maken gemeenten in regionaal verband afspraken met een select aantal zorgaanbieders. Het betreft hier dure zorgtrajecten, die niet altijd te voorkomen zijn. Toch zijn ook hier preventie en vroegsignalering van groot belang. Enerzijds omdat we daarmee de kosten kunnen drukken, anderzijds omdat we daarmee veel menselijk leed kunnen besparen.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
599
442
466
461
460
460
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
599
442
466
461
460
460
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Geëscaleerde zorg 18-
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Er is een toename in de kosten voor gedwongen opvoedondersteuning.
24 N
5 V
1 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
24 N
5 V
1 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Inkomensregelingen
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
4.711
5.004
5.235
5.218
5.218
5.218
Baten
-4.687
-4.485
-4.337
-4.337
-4.337
-4.337
Saldo taakveld
24
519
898
881
881
881
Saldo taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Inkomensregelingen
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
De toegerekende loonkosten naar dit taakveld nemen toe.
65 N
Hogere loonkostensubsidies (Participatiewet).
124 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Bijstelling naar beneden van (definitieve) rijksbudgetten (Participatiewet).
158 N
Diverse kleine verschillen
32 N
17 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
379 N
17 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Volksgezondheid
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
1.143
1.171
1.133
1.127
1.127
1.127
Baten
0
1
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.143
1.172
1.133
1.127
1.127
1.127
Saldo taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Volksgezondheid
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Binnen de openbare gezondheidszorg nemen de subsidiekosten af.
26 V
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
13 V
6 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
39 V
6 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Cultuurpresentatie, -productie & -participatie
Portefeuillehouder G.J. Keller
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
14
22
21
21
21
21
Baten
-1
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
14
22
21
21
21
21
Saldo taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Cultuurpresentatie, -productie & -participatie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
1 V
0
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Arbeidsparticipatie
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
397
461
477
470
470
470
Baten
-92
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
305
461
477
470
470
470
Saldo taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Arbeidsparticipatie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
16 N
7 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
16 N
7 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Media
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het nieuwe bibliotheekwerk is afhankelijk van partners, zoals scholen, vrijwilligers en het ROC. De nieuwe werkwijze vraagt tijd en aandacht van de gemeente en partners.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
174
148
150
148
148
148
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
174
148
150
148
148
148
Saldo taakveld Media (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Media
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
2 N
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
2 N
2 V
0
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
2.918
2.229
2.363
2.403
2.447
2.491
Baten
-353
-139
0
0
0
0
Saldo taakveld
2.565
2.091
2.363
2.403
2.447
2.491
Saldo taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Begeleide participatie
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Kosten Werkzaak Rivierenland (onze uitvoerder van de Wet Sociale Werkvoorziening): Een lagere door te storten rijksbijdrage voor WSW-ers in combinatie met een hogere gemeentelijke bijdrage voor de WSW-loonuitkeringen (WSW-gat) en hogere bedrijfsvoeringskosten.
259 N
42 N
44 N
44 N
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
13 N
2 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
272 N
40 N
44 N
44 N
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Portefeuillehouder D.J. Russchen
Wat doen we voor dit taakveld?
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor deze taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De taken binnen dit taakveld worden gedecentraliseerd in de periode 2020-2025. Gemeenten krijgen nieuwe taken en moeten zich hierop voorbereiden. Dat brengt de nodige onzekerheden met zich mee, maar biedt ook kansen om integraler en efficiënter te gaan werken.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier (waarstaatjegemeente.nl) voor meer cijfers over deze indicatoren.
De lasten / baten van het taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Lasten
310
347
356
348
347
347
Baten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
310
347
356
348
347
347
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Verschillenanalyse taakveld Geëscaleerde zorg 18+
(x € 1.000,-)
Toelichting
2020
2021
2022
2023
Lasten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Baten (Nadeel / Voordeel):
Geen ontwikkelingen.
Diverse kleine verschillen
9 N
8 V
1 V
Totaal verschil lasten en baten (Nadeel / Voordeel)
9 N
8 V
1 V
0
In deze tabel geven we de toelichting op de verschillen weer ten opzichte van het vorige jaar. Dus 2020 ten opzichte van 2019, 2021 ten opzichte van 2020 enz. Mutaties boven de 25.000 worden apart toegelicht, kleinere mutaties worden samengevat in de post diverse kleine verschillen. (N= Nadeel, V = voordeel)