Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Portefeuillehouder
J.A. de Boer MSc
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.
Jaar van deelname
1986
Verplichte deelname
Ja, op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en de gemaakte afspraken. De gemeente kan uitstappen maar dat is geen reële optie.
Bestuur en andere overlegorganen
De regeling heeft een Algemeen bestuur waarin elke gemeente één vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het Algemeen Bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het Algemeen Bestuur. Uit het Algemeen Bestuur wordt het Dagelijks bestuur (max. 3 leden) gekozen.
Het Algemeen bestuur vergadert (afhankelijk van de agenda) elke 3 tot 4 weken.
Andere overlegorganen binnen de regio zijn de 3 speerpuntberaden en de portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals wonen, ruimtelijke ordening, Wmo/Jeugd en verkeer en vervoer. De Regio Rivierenland is vooral een afstemmingsplatform.
Nieuwe initiatieven worden met een startnotitie aan de gemeenteraden voorgelegd. Dit kan leiden tot een nieuwe samenwerkingsvorm.Burgemeester De Boer is lid van het Algemeen Bestuur en voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Recreatie en Toerisme; wethouder Russchen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg WMO/Jeugd.
Ontwikkelingen
Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het Algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn 3 speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met 8 regionale opgaven.
Het uitvoeringsprogramma 2016-2020 loopt in 2020 af. Het proces tot herijking van dat ambitiedocument is gestart. De gemeenteraad wordt in dit proces actief betrokken. In 2020 wordt een nieuw ambitiedocument vastgesteld.De gemeenteraad heeft in mei 2019 4 moties aangenomen die tot doel hebben meer grip op de verbonden partijen te krijgen. Zowel de gemeenteraad als het college van burgemeester en wethouders hebben bij de uitwerking van de moties een belangrijke rol. In 2020 zal een helderder beeld ontstaan over de manier waarop de gemeenteraad invloed wil hebben op die verbonden partijen.
Het Kabinet werkt met zgn. regiodeals. De regiodeal Rivierenland richt zich op scholing van personeel in de Fruitbranche, gericht op de doorontwikkeling van de werknemers.
Financieel
De bijdrage 2020 in onze meerjarenbegroting bedraagt € 214.000,-. De gemeentelijke bijdrage wordt verhoogd tot € 8,41 per inwoner. Dit is een stijging ten opzichte van de begroting 2019 met 4,9%. De stijging wordt grotendeels veroorzaakt door hogere salarislasten. Ook het resultaat uit treasury is lager dan in 2019.De taken
Taken
De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, o.a. van provinciaal- en rijksbeleid. Ook ondersteunt de regio de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
Vanuit het visiedocument van 25 mei 2016 worden taken uitgevoerd.De regio voert voor de gemeente ook een aantal specifieke(contract gestuurde) taken uit:
- Inkoop;
- Leerplicht
- Sociale recherche
- WMO/Jeugdtaken
Doelen
Indicatoren
- speerpunt recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
- speerpunt economische hotspots: we komen in de top 5 logistieke hotspots van Nederland.
- speerpunt Agribusiness: Onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
- inkoop: op een effectieve en doelmatige manier begeleiden en waar nodig uitvoeren van (gezamenlijke)gemeentelijke aanbestedingen.
- leerplicht: Het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
- sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
- inkoop en contractmanagement voor WMO/jeugdtaken doelmatig uitvoeren.
- recreatie en toerisme.
- speerpunt Economische hotspots.
- speerpunt Agribusines.
- de minderuitgaven door inkoop.
- aantallen vroegtijdige schoolverlaters.
- het bedrag dat bespaard wordt aan uitkeringsgelden.
- deskundige /scherpe aanbestedingstrajecten.
Taakvelden
Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden o.a. plaats binnen de taakvelden Bestuur; Onderwijsbeleid en leerlingenzaken; Verkeer en vervoer; Economische ontwikkeling en zorg.
Financiën
Vermogenspositie
01-01-2018: € 1.981.000
01-01-2019: € 2.773.000
01-01-2020: € 2.388.000
01-01-2021: € 2.089.000Risico's
De weerstandscapaciteit van de regio is voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen.
Hieronder volgen de financiële kengetallen:
Toelichting bij de tabel met kengetallen:
* De netto schuldquote blijft redelijk constant op een gunstig niveau van 11 à 12%.
* De solvabiliteitsratio blijft op een niveau van rond de 30%. De solvabiliteitsratio kan gaan dalen als in de toekomst besloten wordt tot verdere afbouw van de reserves.
* De structurele exploitatieruimte komt vanaf 2019 uit op 0%, omdat wordt uitgegaan van structureel evenwicht in de begroting. Het (structurele) budget voor onvoorziene uitgaven kan worden ingezet voor het opvangen van tegenvallers binnen de exploitatie.De belangrijkste financiële risico's voor 2020 zijn:
- Bij de contractgestuurde dienstverlening werkt Regio Rivierenland met dienstverleningsovereenkomsten. Aan dit soort overeenkomsten zijn risico's verbonden. De financiële risico's en eventuele tekorten kunnen worden opgevangen met de risicoreserve Contract gestuurde Dienstverlening;
- Regio Rivierenland is namens de regiogemeenten en provincie verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale vervoersysteem Versis. Het coördineren en beheren van de uitvoering van Versis/Basismobiliteit brengt risico's met zich mee. Financiële risico's bestaan bij een eventueel faillissement van een van de partijen, met name bij zorginstellingen speelt dit risico. Daarnaast bestaan risico's bij onenigheid tussen opdrachtgever en uitvoerende ondernemers, wat uiteindelijke financiële gevolgen kan hebben. Tot slot kunnen er financiële risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen, als de uitvoering van Versis door de Regio wordt beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden gefinancierd vanuit de risicoreserve Contractgestuurde Dienstverlening;
- Er is een inventarisatie uitgevoerd naar de financiële risico's bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen Algemene Reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.Daarnaast is in aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor een vervolgonderzoek gericht op frauderisico's uitgevoerd. Doel van de frauderisico-analyse is vast te stellen hoe het staat met de kwaliteit van beheersing van frauderisico's. Er functioneren voldoende controle- en beheersingsmaatregelen binnen het Regiokantoor van Regio Rivierenland. De frauderisico's worden daarom als 'laag' gekwalificeerd.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
207
214
223
223
223
223
Rekeningresultaat van de GR
-21
-14
-10
-10
-10
-10
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Portefeuillehouder
J.A. de Boer MSc
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Samenstelling
De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland vormen samen de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Jaar van deelname
2013
Verplichte deelname
Ja, op basis van de wet op de Veiligheidsregio's
Bestuur en andere overlegorganen
Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met één stem. En een dagelijks bestuur bestaande uit de eigen directie. Wethouder Russchen maakt deel uit van de stuurgroep Verwarde Personen en de stuurgroep Veiligheidshuis.
Ontwikkelingen
In 2020 gaat de VRGZ zich richten op de thema's en beleidsaccenten zoals beschreven in Regionaal Beleidsplan 2020-2023 Veiligheidsregio Gelderland-Zuid.
De taken
Taken
Ambulancezorg, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing.
Doelen
- Leveren van acute hulpverlening in regio.
- Versterken proactief handelen.
- Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
- Verbeteren risicocommunicatie.
Indicatoren
Voor bovenstaande doelen zijn geen indicatoren opgesteld. Wel hebben we als indicatoren de normen van opkomsttijden voor ambulance en brandweerzorg.
Taakvelden
Crisisbeheersing en brandweer
Financiën
Vermogenspositie
Het totale eigen vermogen* is:
01-01-2018: € 3.731.000,-
01-01-2019: € 3.945.000,-
01-01-2020: € 3.683.000,-
01-01-2021: € 3.683.000,-Kengetallen
Onderstaande kengetallen zijn opgenomen conform Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV):Kengetallen*
Realisatie 2018
Gew. Begr. 2019
Raming 2020
Raming 2021
Raming 2022
Raming 2023
Netto schuldquote
73%
82%
81%
77%
74%
70%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
73%
82%
81%
77%
74%
70%
Solvabiliteitsratio
5,82%
5,38%
5,18%
5,43%
5,53%
5,01%
Structurele exploitatieruimte
0,12%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,00%
Risico's
*cijfers volgens begroting VRGZ 2020
Belangrijkste risico’s
De risico’s met de grootste impact zijn:
- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra): eventuele structurele lasten zullen een extra gemeentelijke bijdrage vergen. Nu is dit niet in te schatten of dit het geval is;
- Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO): de vorderingen met betrekking tot de schaalvergroting van de meldkamers zorgt sinds een aantal jaar voor een omvangrijk financieel risico. De VRGZ heeft een bedrag van € 500.000,- ontvangen vanuit het Rijk om dit risico te beperken, maar vooralsnog wordt dit risico wel meegenomen.
- korting Rijksbijdrage 2020 in verband met de samenvoeging van de meldkamers. Vanaf dat moment worden de beheerslasten (onder andere ICT en huisvesting) door de LMO betaald. De uitname is echter fors hoger dan de lasten die door de LMO overgenomen worden omdat de eigen meldkamer in Nijmegen voorlopig operationeel blijft en de bezetting dus volledig op peil blijft. De VRGZis samen met de andere regio’s in gesprek met de LMO over de vergoeding van het verschil tussen de uitname van de Rijksbijdrage en de lasten. Daarom wordt er in de begroting vanuit gegaan dat dit verschil totdat de Meldkamer Oost operationeel is (2020-2023)
gecompenseerd zal worden. Er zullen naar verwachting wel verschuivingen plaatsvinden op individuele begrotingsposten.
- Aanbesteding vergunning ambulancezorg: ook dit onderwerp zorgt al een aantal jaar voor onzekerheid; de termijn van aanbesteding is een aantal keer uitgesteld en zolang geen uitsluitsel bestaat, calculeert de VRGZ dit risico als een reëel scenario in verband met de omvang van de mogelijke frictiekosten.(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
1.958
2.002
2.089
2.117
2.117
2.101
Rekeningresultaat van de GR
0
0
-20
-20
-20
-20
Gemeenschappelijke regeling
Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Portefeuillehouder
J.A. de Boer MSc
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
Deelnemers: gemeenten Tiel, West-Betuwe (voormalige gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal), Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel.
Het Waterschap Rivierenland heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het RARJaar van deelname
1991
Verplichte deelname
Overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling wel.
Bestuur en andere overlegorganen
Algemeen Bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer MSc.
Dagelijks Bestuur: gekozen vanuit het Algemeen BestuurOntwikkelingen
- Het beleidsplan 2019-2021 is leidend voor het archiefprogramma van de RAR;
- Onderdeel van dit beleidsplan is dat het RAR in 2019 een keuze maakt voor de aanschaf van een e-depotdienstverlening. Dit betreft een nieuwe wettelijke uitvoeringstaak van het RAR die vanaf 2020 in de begroting is verwerkt voor een structureel bedrag van € 125.000,-;
- In 2020 wordt een aanvang gemaakt voor aansluiting/overbrenging gegevens naar het e-depotdienstverlening;
- In 2019 is de beslissing tot toetreding van de nieuwe gemeente West-Betuwe bestaand uit Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal en uittreding Geldermalsen - Neerijnen. De jaarbijdragen zijn gebaseerd op inwoneraantallen per gemeente. Indien Lingewaal toetreedt is het financiële effect positief en nog te verwerken in de begroting 2020;
- Invulling geven aan Strategisch Informatie Overleg (SIO);
- Opstellen kennisprofiel toekomstig informatie medewerker.
De taken
Taken
- Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied van de naar die archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken. Dit geldt voor zowel de fysieke stukken als de digitale stukken in het e-depot
- Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
- Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
- Advisering deelnemende gemeenten op het gebied van digitaal informatiebeheer.
Doelen
- De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig en adviserend karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995)
- Het RAR beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van E:
- - e-depotdienstverlening:
- - erfgoed:
- - externe dienstverlening
- - expertise
- - efficiëntie
Indicatoren
Niet van toepassing.
Taakvelden
Overhead.
Financiën
Vermogenspositie
01-01-2018: € 427.000,- 01-01-2021: € 274.000,-
01-01-2019: € 364.000,- 01-01-2022: € 249.000,-
01-01-2020: € 309.000,- 01-01-2023: € 234.000,-Risico's
Het RAR hanteert de volgende uitgangspunten voor het risicomanagement:
* Het RAR wil de continuïteit van de organisatiedoelen waarborgen en de vermogenspositie beschermen;
* Het RAR wil actief haar risico’s beheersen en kunnen opvangen en wil voorkomen dat incidentele tegenvallende financiële resultaten verhaald moeten worden op de gemeenten.Het zogenaamde ratio weerstandvermogen zal bij ongewijzigd beleid in 2025 uitkomen op 0,98 (beneden de norm van 1,0). Dat is onvoldoende gezien het besluit om de ratio van 1 als minimum aan te houden. Om te voorkomen dat deze ratio onder de norm zakt is opbouw van de algemene reserve (reserve weerstandsvermogen) noodzakelijk. Het weerstandsvermogen zal de komende jaren daarom nadrukkelijk aandacht krijgen. De risico's zijn medio 2017 geactualiseerd. Deze exercitie zal medio 2019 wederom uitgevoerd worden.
Ontwikkelingen
Digitalisering en e-depotdienstverlening zijn de belangrijke thema’s en ontwikkelingen.Ziekteverzuim
Verzuim wordt in eerste instantie opgevangen in de eigen organisatie. In de begroting 2020 is voor een bedrag van € 18.518 rekening gehouden met vervanging wegens ziekte (1,5% van de loonsom).
Inhuur van tijdelijk personeel vindt deels plaats binnen het bestaande loonkostenbudget uit de vrijval van personeelskosten van niet of niet direct ingevulde vacatures. Daarnaast is in de begroting 2020 voor de inhuur van tijdelijk personeel een bedrag van € 18.782 opgenomen.Financiële kengetallen
Voor het RAR zijn geen verplichte indicatoren voorgeschreven.(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
268
269
294
301
309
318
Rekeningresultaat van de GR
0
0
-20
-20
-20
-20
Gemeenschappelijke regeling
Werkzaak
Werkzaak
Portefeuillehouder
D.J. Russchen
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
De gemeenten: Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Jaar van deelname
2016
Verplichte deelname
Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden is 1 januari 2021.
Bestuur en andere overlegorganen
Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit ėėn lid per deelnemende gemeente. De gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder D.J. Russchen. Elk lid heeft 1 stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB.
Ontwikkelingen
In het najaar van 2019 wordt het strategisch meerjarenbeleidsplan gemaakt voor de jaren 2020-2023. Vooralsnog is de begroting 2020 daarom beleidsarm.
De afgelopen jaren lag de focus op het op orde krijgen van de primaire processen.
Werkzaak scoort hoger op inhoudelijke doelstellingen dan de landelijke gemiddelden, met name valt hier te noemen de overhead die minder dan 10% is.
Het begrotingsmodel is aangepast op de gemeentelijke begrotingsgrondslagen en de prijsindexaties. Per saldo resulteert deze aanpassing in de begroting 2020 in een stijging van de totale gemeentelijke bijdrage met ca 1,0 miljoen euro. Dit is het gevolg van een daling van de gemeentelijke bijdragen in het subsidieresultaat met 2,0 miljoen euro, gekoppeld aan een stijging van de bijdrage in bedrijfsvoering met 3,0 miljoen euro. Gemeente Buren heeft een relatief jong bestand WSW-ers waardoor het subsidieresultaat de komende jaren in verhouding waarschijnlijk sneller groter wordt dan bij de andere deelnemende gemeenten.
Het effect van toetreding van de nieuwe gemeente West Betuwe is nog niet meegenomen in de begrotingen 2019 en 2020.De taken
Taken
De uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) voor de Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER conform de WSW.
Doelen
Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW.
Indicatoren
Op dit moment maken ca. 88 inwoners van de gemeente Buren gebruik van de WSW.
Taakvelden
Begeleide participatie.
Financiën
Vermogenspositie
Totaal eigen vermogen:
31-12-2017: € 5.241.000
31-12-2018: € 5.872.000Risico's
Voor de risico's bouwt Werkzaak weerstandsvermogen op.
Het weerstandsvermogen per 31-12-2018 bedraagt € 1.127 miljoen euro. De opbouw van weerstandsvermogen is gemaximeerd tot 3% van de totale begrotingslasten (van circa 93,3 mln. in 2018); ofwel een benodigd weerstandsvermogen van € 2,8 miljoen.Gemeentelijke bijdrage
Begroot 2019: 2.358.605 Begroot 2021: 2.342.000
Begroot 2020: 2.342.000 Begroot 2022: 2.342.000De begroting van de Werkzaak heeft gevolgen voor de begroting van Buren. De kosten van uitvoering WSW door Werkzaak worden bepaald door de ontwikkeling van de SW-bijdrage die we het Rijk ontvangen, de prestaties van de Werkzaak (bijdrage in de uitvoeringskosten) en de landelijke herverdelingen van het deelfonds Sociaal Domein.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
486
148
213
213
213
213
Rekeningresultaat van de GR
0
-139
0
0
0
0
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingdienst Rivierland
Omgevingsdienst Rivierland
Portefeuillehouder
S.T. Klein-de Jong
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
J.S.deJongplein 2, 4001 WG Tiel
Samenstelling
Provincie Gelderland, Gemeenten Buren, Neder-Betuwe, West Betuwe (voormalige gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal), Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.
Jaar van deelname
2013
Verplichte deelname
Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken, en de handhaving van APV taken.
Bestuur en andere overlegorganen
De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Vanaf medio 2017 neemt Sietske Klein-de Jong zitting in het Dagelijks Bestuur.
Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het Algemeen Bestuur. De deelnemers die alleen milieutaken hebben ingebracht hebben één stem (de gemeente Tiel), de overige deelnemers hebben twee stemmen. Vanaf 1 januari 2019 zijn de gemeenten Lingewaal, Geldermalsen en Neerijnen gefuseerd.Ontwikkelingen
Belangrijke ontwikkelingen in het komend jaar zijn:
- Een belangrijk toekomstig thema voor de ODR is de Omgevingswet. De Omgevingswet zal invloed hebben op het gemeentelijk beleid. Dit betekent automatisch dat er veranderingen in de uitvoering van dit beleid zullen zijn . In de aanloop naar de Omgevingswet zullen we nauw moeten samenwerken met de ODR om deze veranderingen vorm te geven.
- De markt verandert voortdurend. Momenteel trekt de economie aan en stijgen daarmee de bouwactiviteiten. Dit betekent meer werk voor de ODR. Wij zien dit ook terug in stijgende legesinkomsten. De ODR moet flexibel inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Deze ontwikkelingen vangt zij op door het instellen van een zogenaamde “flexibele schil” van ingehuurde medewerkers.
- De ODR bestaat ruim 5 jaar. Voor de ODR een goed moment om opnieuw te kijken naar de missie en visie van de ODR. Past deze nog bij de tijd, trends en ontwikkelingen die er op ons af komen? Om antwoord te geven op deze vraag is de ODR gestart met een koerstraject dat zal kijken naar een koers voor de periode 2020-2025.
- Op 29 mei 2019 heeft de Raad van State een besluit genomen over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Als gevolg hiervan mogen veel vergunningen niet worden verleend. Op 16 september 2019 is er een goedgekeurd rekeninstrument voor stikstof gepresenteerd, de vernieuwde Aerius calculator. Indien deze rekenmethode wordt toegepast en er uit blijkt dat er geen stikstof depositie ontstaat, dan kunnen vergunningen op basis hiervan worden verleend. Daarnaast heeft de provincie op 11 oktober 2019 beleidsregels bekendgemaakt met meer richtlijnen voor vergunningverleners. De verwachting is dat de komende tijd meer ontwikkelingen zullen volgen.
De taken
Taken
De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven voor ons de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren.
Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:
- Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
- Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
- Zo nodig handhaven. Dat betekent, afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
- Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.
Daarnaast voert de ODR voor de gemeente Buren de handhaving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) uit.
Doelen
- Doel 1 Wabo-taken van de gemeente uitvoeren
In het werkprogramma van de ODR in 2019 staan de volgende handhavingsprioriteiten genoemd:
- Controle afgewezen/geweigerde vergunningen: Dit is een eerste stap in de aanpak naar illegale bouw in de gemeente. Heel concreet houden wij toezicht om te kijken bouwwerken die geen vergunning hebben gekregen niet gewoon toch gebouwd worden. Dit project begon al in 2017.
- Integrale aanpak criminele activiteiten: in de praktijk blijkt het vaak heel nuttig om handhavingszaken op te pakken in samenwerking met politie en brandweer. Het gaat hier met name om zaken op de grens tussen ruimtelijke ordening en openbare orde en veiligheid.
- Toezicht huisvesting buitenlandse werknemers: jaarlijks vinden op dit thema controles plaats.
Deze prioriteiten zullen in het werkprogramma 2020 opnieuw bekeken worden en waar nodig worden aangepast.
- Doel 2 Met de ODR en mede-opdrachtgevers een gezamenlijk inspelen op de wijzigingen in wet en regelgeving die er aan zitten te komen
- Doel 3 De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan een regionale aansturing van de ODR. Hier hebben wij als gemeente baat bij gehad. Het is belangrijk hier aandacht voor te blijven houden. (wat de ODR doet, moet in elke gemeente hetzelfde zijn, hoe en wanneer is maatwerk).
- Doel 4 Op 1 januari 2018 ging de ODR over op een nieuwe manier van financieren, de outputfinanciering. In 2018 lag de nadruk op monitoring en evaluatie. In 2019 is dit verder ontwikkeld. Belangrijk aandachtspunt voor 2020 is hoe kunnen we als opdrachtgevers tussentijds bijsturen aan de hand van deze cijfers.
- Doel 5 Toewerken naar harmonisatie leges. Per 2019 hanteren alle gemeenten in Rivierenland dezelfde format in hun tarieventabel voor de bouwleges.
- Doel 6 In 2019 heeft het AB aangegeven klantgerichtheid hoge prioriteit te geven. Dit traject is in één jaar natuurlijk niet af. In 2020 blijft aandacht voor de klant hoog ik het vaandel staan.
Indicatoren
Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2020 de opgelegde taken binnen budget en kwalitatief goed heeft uitgevoerd. .
De ODR is in samenwerking met de opdrachtgevers bezig met verbetering van de kwaliteit en trekt daar 5% van haar budget voor uit. Belangrijke resultaten worden gedeeld met het college.
Belangrijk aandachtspunt in 2019 was de aandacht voor klantgerichtheid. Wij zijn tevreden als inwoners in 2020 het gevoel hebben dat ze bij de ODR terecht kunnen end at ze gehoord worden.Taakvelden
Bouwen en Wonen.
Financiën
Vermogenspositie
01-01-2018: € 636.786,-
01-01-2019: € 620.861,-
01-01-2020: € 604.936,-
01-01-2021: € 589.011,-
01-01-2022: € 573.086,-Risico's
- De beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel en de tariefstijging van inhuurkrachten vormen ook een risico.
- Verder zijn de gevolgen van de omgevingswet en de ontwikkelingen rondom de privatiesering Bouwtoezicht ontwikkelingen die er op termijn toe kunnen leiden dat er een verschuiving komt naar de private markt.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
2.286
2.246
2.314
2.314
2.314
2.314
Rekeningresultaat van de GR
-72
-53
-20
-20
-20
-20
Gemeenschappelijke regeling
GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Portefeuillehouder
D.J. Russchen
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Samenstelling
Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen en de gemeente Mook en Middelaar
Jaar van deelname
2013 (na fusie van twee GGD-en; Rivierenland en regio Nijmegen)
Verplichte deelname
Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.
Bestuur en andere overlegorganen
Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is 1 stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 36.
Ontwikkelingen
Het doorontwikkelen van Veilig Thuis (met name de samenwerking met Stib). Daarnaast wordt Veilig Thuis halverwege 2018 volledig toegevoegd aan de GGD en daarmee onderdeel van de GR. Verder anticipeert de GGD op de komst van de Omgevingswet, de decentralisering van Beschermd wonen/Maatschappelijke Opvang en een sterkere verbinding tussen zorg en veiligheid.
De taken
Taken
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen. Vanaf 2015 voert de GGD ook de werkzaamheden van Veilig Thuis uit.
Doelen
- Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
- We zorgen ervoor dat zo veel mogelijk kinderen worden ingeënt;
- Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
- Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
- Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond;
- We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk;
- We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen;
- We hebben een meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld.
Indicatoren
- De GGD informeert inwoners over een gezonde leefstijl;
- De GGD voert de inentingen uit;
- We verzamelen en analyseren gegevens over de gezondheid van onze inwoners. In 2020 rapporteert de GGD het onderzoek onder de bevolkingsgroep jongeren 13-18 jaar;
- Voor dit doel willen wij dat:
- De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen;
- De GGD geeft voorlichting, advies, instructie en begeleiding aan kinderen en hun ouders;
- Voor dit doel willen wij:
- De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze ouderen;
- De GGD geeft voorlichting, advies en begeleiding aan ouderen;
- Voor dit doel willen wij:
- We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt;
- De gemeente heeft vooral een rol in de communicatie naar haar inwoners;
- We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie;
- Veilig Thuis is het regionale advies- en meldpunt voor iedereen die(mogelijk) met huiselijk geweld en/of kindermishandeling te maken heeft. Medewerkers van Veilig Thuis geven (telefonisch) advies en doen zo nodig onderzoek. Veilig Thuis werkt nauw samen met ons gebiedsteam.
Taakvelden
Volksgezondheid en Geëscaleerde Zorg 18+
Financiën
Vermogenspositie
Het eigen vermogen is:
1-1-2019: € 786.000,-
1-1-2020: € 514.000,-
1-1-2021: € 515.000,-
1-1-2022: € 515.000,-
1-1-2023: € 515.000,-Risico's
Het weerstandsvermogen is per 1-1-2019 € 786.000. dit is lager dan de berekende streefwaarde. De berekening voor de streefwaarde het weerstandsvermogen is in 2014 vastgesteld door het AB in de Notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Daarnaast is het AB in 2017 akkoord gegaan met het gefaseerd aanvullen van het risicovermogen. Op basis van de geïnventariseerde risico's blijkt in 2018 dat er een risicovermogen van € 1.124.000 nodig is waarmee 44% van alle geïnventariseerde risico's zou zijn afgedekt. Nu is dit afdekkingspercentage lager:
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan GR
823
814
944
944
944
944
Gemeenschappelijke regeling
Avri
Avri
Portefeuillehouder
G.J. Keller
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Samenstelling
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West Betuwe (voormalige gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal), West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.
Jaar van deelname
2015
Verplichte deelname
Nee
Bestuur en andere overlegorganen
Het bestuur van de Avri bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Het Algemeen Bestuur bestaat uit acht leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder Keller. Ieder lid heeft één stem. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur.
Ontwikkelingen
- In 2019 zijn inwoners restafval naar een ondergrondse containers gaan brengen. Hiermee is het serviceniveau op het gebied van restafval veranderd en daalt het kilo restafval per persoon per jaar..
- Transitie naar een ‘social enterprise’ ofwel een organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft
- De vorming van de gemeente West Betuwe per 1 januari 2019 heeft consequenties voor de samenwerking met Avri. West Betuwe heeft besloten om haar IBOR taken ook bij Avri te beleggen.
De taken
Taken
De reguliere taak van de Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor acht gemeenten. Een plus taak is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor vier van de acht gemeenten. Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren. Deze zijn vastgelegd in een DienstVerleningsOvereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks geëvalueerd en aangescherpt.
Doelen
- Verlagen van de hoeveelheid restafval per persoon
- Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
- Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management. Een belangrijk aandachtspunt voor de komende tijd is het inrichten van besluitvormingsprocessen. Communicatie met het AB en ambtelijke opdrachtgevers dient geïntensiveerd te worden. Daarmee kunnen de gemeenten en de gemeenteraden beter inspelen op de ontwikkelingen. Dit is des te belangrijker daar prijzen en planningen met de grilligheid van de markt continu fluctueren
- Openbare ruimte onderhouden binnen budget en op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
Indicatoren
- 60 kg restafval per persoon per jaar in 2020
- Inzicht in de kostentoerekening en uitgevoerde werkzaamheden.
- Het tijdig en correct opleveren van stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management rapportages.
- Inspecties per kwartaal.
Taakvelden
Verkeer en vervoer, openbaar groen en (openlucht) recreatie, burgerzaken, riolering, begraafplaatsen en afval.
Financiën
Vermogenspositie
Eigen vermogen:
01-01-2019: € 1.576.000,-
01-01-2019: € 1.199.000,-
01-01-2020: € 1.103.000,-
01-01-2021: € 1.036.000,-
01-01-2022: € 1.036.000,-Risico's
In de begroting 2020 is de ratio Weerstandsvermogen: 0,3 (ruim onvoldoende). In de meerjarenbegroting wordt wel rekening gehouden met een stijging van de ratio naar 1,1 (voldoende) in 2022. Omdat de ratio onvoldoende is in 2019, reserveren we een extra bedrag in het weerstandsvermogen van de gemeente Buren.
De veranderde focus naar inzameling van grondstoffen brengt risico’s met zich mee, bijvoorbeeld de gevolgen van de onzekerheid van scheidingsgedrag en de juridische kosten door de aan Avri toegewezen bevoegdheid voor het aanwijzen van de locaties van inzamelmiddelen.
De begroting 2020 van Avri geeft verder aan dat er financiële risico's zijn om vergoeding voor kunststof verpakkingsmateriaal en bij bezettingsproblematiek bij chauffeurs.
Gemeentelijke bijdrage
Voor het gedeelte afval betalen wij geen bijdrage aan de Avri. De meerjarenbegroting 2019-2022 is sluitend. Over de jaarlijkse omzet ontvangen wij via het BTW-CF wel de BTW terug. Dat gaat in 2019 om een bedrag van € 263.250,- Dit is een baat in onze begroting.
Het budget 2020 voor het beheer van de openbare ruimte bedraagt: € 2.885.000. Dit is € 340.000 meer dan in 2019. Het budget 2020 is verwerkt in de begroting 2020.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Begroot
2023Bijdrage aan de GR
1.734
1.773
2.058
2.058
2.058
2.058
Teruggave van de GR
-1.964
-2.012
-2.335
-2.335
-2.335
-2.335
Bijdrage aan de GR
0
-4
0
0
0
0
Naamloze vennootschap
Naamloze vennootschap
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Portefeuillehouder
S.T. Klein - De Jong
De organisatie
Juridische vorm
Naamloze Vennootschap (NV)
Vestigingsplaats
Den Haag
Samenstelling
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten en provincies.
Jaar van deelname
De BNG Bank is opgericht in 1914.
Verplichte deelname
De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG Bank aan te houden. Hierop worden de algemene uitkering en andere Rijksvoorschotten uitbetaald.
Bestuur en andere overlegorganen
De aandeelhouders oefenen door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering invloed uit. Het totale aantal aandelen van de BNG Bank bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.
Ontwikkelingen
BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders. De gemeenten investeren in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed. Het rapporteren over de klimaatimpact van financieringen en het formuleren van actieplannen die bijdragen aan een vermindering van de uitstoot van CO2 is een strategisch speerpunt van de BNG Bank, net als het proactief inspelen op klantbehoeftes en optimale klantbediening door verdere digitalisering van processen.
De taken
Taken
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Doelen
De BNG zal ook komend jaar weer bijdragen aan de algemene dekkingsmiddelen van de organisatie.
Indicatoren
Geen
Taakvelden
Treasury
Financiën
Vermogenspositie
De BNG een eigen vermogen van:
31-12-2016: € 4.486 miljoen euro
31-12-2017: € 4.953 miljoen euro
31-12-2018: € 4.990 miljoen euroRisico's
BNG Bank is volgens ratingbureau's een van de meest kredietwaardige en duurzame banken ter wereld. Het aandeelhoudersrisico voor onze gemeente is daarmee nihil.
Gemeentelijke bijdrage
Geen bijdrage, maar een structurele opbrengst. als onderdeel van het taakveld Treasury ontvangen we jaarlijks dividend van de BNG. We verwachten ongeveer € 70.000 aan dividend in 2020 (over 2019).
Naamloze vennootschap
NV Vitens
NV Vitens
Portefeuillehouder
S.T. Klein - De Jong
De organisatie
Juridische vorm
Naamloze Vennootschap (NV)
Vestigingsplaats
Utrecht
Samenstelling
De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies.
Jaar van deelname
Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland)
Verplichte deelname
Nee, maar aandelen zijn niet vrij verhandelbaar en alleen overheden kunnen aandeelhouder zijn.
Bestuur en andere overlegorganen
Het totale aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.
Ontwikkelingen
Vitens investeert ook in 2017 weer in duurzaamheid.
De taken
Taken
Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.
Doelen
Door te investeren in duurzaamheid en innovatie zorgt Vitens ervoor dat ook in de toekomst de continuïteit van betrouwbaar drinkwater in goede handen is. Duurzame waterwinning is belangrijk voor Vitens.
Indicatoren
Geen indicatoren.
Taakvelden
Treasury
Financiën
Vermogenspositie
Het eigen vermogen van Vitens bedraagt:
01-01-2016: € 472 miljoen euro
01-01-2017: € 488 miljoen euro
01-01-2018.€ 534 miljoen euro
01-01-2019: € 533 miljoen euroRisico's
Vitens is financieel gezond en het risico op de aandelenportefeuille en de verstrekte achtergestelde lening is heel klein.
Gemeentelijke bijdrage
Geen bijdrage aan Vitens, maar een structurele opbrengst. Als onderdeel van het taakveld Treasury verwachten we +/- € 20.000 aan dividenduitkering in 2020 (over 2019). Daarnaast ontvangen we een kleine rente bate op de verstrekte achtergestelde lening. Deze lening loopt in 2021 af.
Besloten vennootschap
Besloten vennootschap
BV Logistieke Hotspot Rivierenland
BV Logistieke Hotspot Rivierenland
Portefeuillehouder
S.T. Klein - De Jong
De organisatie
Juridische vorm
Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
De drie O-s:
Onderwijs
Ondernemers
Overheid: het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren. Vanaf 1 januari 2019 vormen de gemeenten Neerijnen, Lingewaal en Geldermalsen samen de nieuwe gemeente West-Betuwe.Jaar van deelname
2014
Verplichte deelname
Ja, op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en de gemaakte afspraken.
Bestuur en andere overlegorganen
1. Raad van Commissarissen.
2. De regionale speerpuntvoorzitter economische zaken is afgevaardigde in het stichtingsbestuur van de Logistieke Hotspot Rivierenland (LHR). Namens bloedgroep overheid.Ontwikkelingen
In 2016 is een tussentijdse evaluatie gehouden waaruit verschillende tekortkomingen bleek. Met name op het gebied van communicatie, governance en het verdienmodel.
In 2018 is opdracht gegeven voor een transitie. Dit betekent dat de organisatiestructuur, projectfocus, verantwoording en personele bezetting aangepast moet worden om de organisatie toekomstbestendig te maken.De taken
Taken
Het ontwikkelen van voldoende bedrijfsterreinen voor de vestiging van logistieke bedrijven.
Inzet voor betere doorstroming A2 > A15 (mobiliteit)Doelen
Te komen in de top 3 van logistieke hotspots van Nederland.
Indicatoren
Niet van toepassing.
Taakvelden
Economische ontwikkeling
Financiën
Vermogenspositie
LHR heeft een beperkt eigen vermogen.
Risico's
Geen.
Gemeentelijke bijdrage
Gemeente Buren verstrekt jaarlijks € 2.250,-.
Besloten vennootschap
BV Recreatiemaatschappij Uiterwaarde
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
Portefeuillehouder
S.T. Klein - De Jong
De organisatie
Juridische vorm
Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Samenstelling
Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Maas en Waal, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Arnhem, Lingewaard, Overbetuwe en West Betuwe.
Jaar van deelname
1999
Verplichte deelname
Komt voort uit het voormalige Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Bestuur en andere overlegorganen
1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd.
2. Algemeen Bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid één stem.Ontwikkelingen
Staat vermeld in de Strategische Verkenning 2014 - 2018 en vastgesteld in 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
De taken
Taken
Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.
Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.
Doelen
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.
Indicatoren
De operationele structuur is een product-georiënteerde organisatie.
Hierbij is er onderscheid tussen twee bedrijfsonderdelen:- Dagrecreatie en terreinbeheer
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
Planontwikkelingsinitiatieven vinden plaats vanuit dit onderdeel.- Routebureau
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, projectmanagement, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 km bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie.
Taakvelden
Recreatie en toerisme.
Financiën
Vermogenspositie
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde heeft geen eigen vermogen.
Risico's
Geen.
Gemeentelijke bijdrage
Gemeente Buren verstrekt vanaf 2009 geen financiële bijdrage meer.